Från knäsmärtor till IVA

Allt började torsdagen den 11 maj. Under ett personalmöte får jag kraftiga smärtor i mina ben och sjukskriver mig på fredagen på grund av vad jag tror är influensa. Under helgen tvingas jag uppsöka en jourmottagning då mitt allmäntillstånd blivit mycket sämre. Läkaren skickar mig till akuten med ambulans och resten är i princip ett svart hål. Jag minns inskrivningen på KSS,att jag började få svårigheter att andas och att korven smakade skit.  

Min andning blev under efterföljande dygnen så dålig att IVA blev enda alternativet. På IVA blir jag gradvis ännu sämre och jag håller på att missta livet när lungorna bestämmer sig för att lägga ner. 

   
  

Nersövd och vänd i bukläge

När KSS ser att deras resurser inte räcker kommer räddningen ECMO – Extracorporeal Membran Oxygenering – en modifierad hjärtlungmaskin som syresätter blodet utanför kroppen via ett membran. En team från Karolinska Ecmo- center kommer till Skövde och hämtar mig för intensivvård. 

Fortsättning följer……

2 responses to “Från knäsmärtor till IVA

Leave a comment