Från Ecmo- Center till sängkant till stående till gående

När jag vaknade upp på Ecmo-center så trodde jag först att jag fortfarande var fast i den långa mardröm med hallucinationer som jag legat i på KSS. När jag i förgående inlägg skrev att jag inte minns något så var det en sanning med modifikation. Mina mediciner gav mig fruktansvärda hallucinationer som jag var tvungen att hantera under nästan 2 veckor, men mer om det längre fram. 

Jag vaknade i alla fall upp på Ecmo- center på Astrid Lindgrens barnsjukhus och fick stöttning och hjälp av det finaste människor jag träffat. För att jag skulle börja tillfriskna var jag satt i en konstgjord lunga,samt så fick jag behandling med rening av blodplasma, kortison, cellgifter och antibiotika.  En behandling som jag lyckligtvis svarat bra på. 

Efter en vecka i Ecmo- maskinen började jag må så bra att man beslutade att plocka bort maskinen. Den 3 juni togs beslutet att jag skulle få åka till Sahlgrenska på IVA för fortsatt behandling och där är jag nu. Tyvärr fick jag en luftspalt på höger lunga under transporten med ambulansflyget så man blev tvungen att sätta in ett drenage på Sahlgrenska. Orsaken till en luftspalt är att det blivit hål i lungsäcken och den läker lättare om man kontinuerligt pumpar ut luften som ligger utanför lungan. Åtgärden är nödvändig eftersom lungan inte kan expandera utan kollapsar om det finns luft runt omkring lungsäcken.

  
Om luftspalten inte läker ihop så kan det bli aktuellt med operation. Dock är jag inte där idag.

  
Jag tränar varje dag och skriver upp alla framsteg. För 10 dagar sedan kunde jag inte lyfta mina egna ben och jag behövde assistans av 3 personal för att komma till sängkant. För 5 dagar sedan kunde jag bara sitta på sängkanten i 3 minuter med en syresättning på 85% och med 10 liter extra syre.Allting snurrade och jag hade inte förmåga att stå upp. Idag klarade jag att gå 25 m med 94% syresättning och med 2 liter extra syre.   Jag klara dessutom att ta på mig byxor och sockar själv! Låter som en baggis, men det har inte varit lätt kan jag lova. 

På grund av total inaktivitet och sjukdom och alla lugnande och sövande mediciner, samt sondmat på 1500kcal under 2 veckor så har jag gått ner från 97 till 84kg. Totalt skinny fat och mina muskler har bara rasat av. 

  
Jag träffar min sjukgymnast varje förmiddag och kör cykling och styrka på eftermiddagen. 

Trevlig tisdag!

7 responses to “Från Ecmo- Center till sängkant till stående till gående

  1. Du är helt fantastisk, vilka framsteg. Kämpa på i tankarna står jag bredvid och hurrar på. Hoppas du känner det, snart är du hemma igen.
    Styrkekramar
    Birgitta

  2. Du är en otrolig fighter lars! fast det har jag vetat ända sen du spöade mig i löpningen på kalknäs skola:P

  3. Känner så väl igen mig i din beskriv, att kunna ta på sig sockorna själv är en sån befriande känsla, en känsla om att man är på väg åt rätt håll. Du Lars är på väg åt rått håll och du kommer fixar det här. Kör hårt!

  4. Fantastisk läsning Lars! Håll i och fortsätt kämpa som du gör, du är grymt stark!!

Leave a Reply

