Jag gillar droger

  
Jag skulle vilja skriva ett inlägg där jag stoltserade med att ha varit utan Stesolid i 20 dagar. Att det har varit lite “tufft”,  men att framstegen i rehabiliteringen har avlöst varandra. Så har det inte varit. Mina första två veckor utan Stesolid var ganska tråkiga rent känslomässigt. Vid ett tillfälle så blev jag tvungen att ta en halv tablett för att klara av att gå till jobbet. Kaoset i huvudet och kroppen tog över mitt förstånd. Dock kändes det inte som ett nederlag. Jag hade trots allt tagit Stesolid varje dag i 5 månader och månaderna före det så var jag mer eller mindre dämpad med allehanda läkemedel. 
Från det att jag skrevs ut från Sahlgrenska så har jag slutat med Mitrazapin som är en antidepressiv medicin, Zopiklon som är en beroendeframkallande sömnmedicin och Stesolid som är en beroendeframkallande medicin mot ångest/panikångest. Varför har jag slutat med dessa mediciner? Ja, först och främst så har jag gjort det för min egen skull och inte för min familj.  Att Emma ogillad att jag blev tom i huvudet och ett kakmonstret på kvällarna spelade givetvis in när jag skulle sluta med Mitrazapin, men framförallt så ogillade jag mitt beteende och motivationen till att sluta måste komma från mig. Mitrazapin är en antidepressiv medicin. Jag trodde tidigare att antidepressiva mediciner gav effekt på lång sikt. Idag vet jag att det inte riktigt är på det viset.  Mitrazapin blev jag lullig på direkt. Det var väldigt skönt att ta en tablett och sen känna hur lulligheten sakta kom smygande och vaggade in mig i dvala. I kombination med Zopiklon så fick jag den perfekta cocktailen för avslappning.  

Stesolid är en toppendrog. Den fungerar verkligen för vad den är ämnad för. Om jag har ångest eller hjärtklappning så tar jag en tablett och sen är jag på banan igen.

Nu kan man fråga sig varför jag väljer att plocka bort mediciner som jag gillar så mycket. Jag skrev tidigare att jag inte gillade mitt beteende när jag tog Mitrazapin och Zopiklon. Det var den ena anledningen och den andra anledningen var att medicinerna hjälpte mig med två saker som jag inte har och aldrig har haft problem med: Sova på natten och äta mat. Jag älskar att äta god mat och sötsaker och jag sover alltid som en gris.  Det känns helt onödigt att ytterliggare förstärka något som redan fungerar. 

Med Stesolid så är det inte riktigt på samma sätt. Stesolid har varit en värdefull krycka och har hjälpt mig att t ex ta nya nivåer i träningen och underlättar oron för att klappa ihop på jobbet när jag började min arbetsträning. Överlag så har jag varit mindre orolig med Stesolid vilket har varit otroligt skönt. Anledningen till att slutade med Stesolid handlade om att jag inte gillade att vara beroende av Stesolid för att få dagen att fungerar. Jag visste att om jag glömde att ta Stesolid på morgonen så kunde dagen bli en katastrof. Sen är det skönt att veta att Stesolid verkligen ger effekt om jag skulle behöva lugnande. Det gör det inte som jag skulle önska om jag tar den varje dag och över tid höjer dosen. 

Morfin är också en drog som jag tycker är toppen. Det fick jag mycket av när jag låg på sjukhus. Det är som den bästa delen av en fylla gånger 1000.  Men det säger sig själv att när något är så  bra, att alla problem “försvinner” då är man ute på farligt vatten. 

Kort och gott så vill jag aldrig ta droger som morfin och benzo för att förebygga oro, utan bara för att dämpa plågsamma symtom om jag skulle få några i framtiden. Jag upplever att det är hanterbart att leva med den ångest och oro som jag har idag utan droger och om jag skall vara helt ärlig så tycker jag att det roligt och spännande att hitta nya vägar för att hantera mina mentala utmaningar.  Visst, frågar du mig på en dålig dag så säger jag inte att det är roligt, utan mest plågsamt. Och har jag haft en panikattack så är jag definitivt osäker på om beslutet att sluta med Stesolid var ett bra move. Med jag tror att framsteg i min fysiska och mentala utveckling inte kommer utan bakslag. Stora och små framsteg verkar inte komma  utan stora och små bakslag eftersom jag ofta balanserar på tunn linje.    

Trevlig onsdag!

Lars 
   
 

Leave a Reply

