Möte med psykologen- KBT och ACT terapi

  
Jag skrev för några månader sedan att jag skulle börja gå i traumaterapi, EMDR. Första träffarna kändes bra. Jag fick försöka visualisera den sjuka och sårbara “Lars ” och det gjorde mig ledsen, vilket var skönt och frigörande på många sätt . Är det jobbigt så är det bra tänkte jag. Dock blev jag trött på sökandet efter irrelevanta minnen som varken var obehagliga eller obearbetade. Mina faktiska beteenden som ställde till problem i vardagen var inte av intresse för terapeuten, vilket med mina kunskaper och erfareheter utvecklades till en flyktigt dialog med en dilettant. Det kanske låter arrogant,men jag ställer höga krav på mig själv när det kommer till att vara öppen för nya perspektiv och jobbar hårt för att ta mig igenom mina mentala utmaningar. Jag kräver inget mindre från en  samtalspartner som anser sig själv besitta kunskaper som är värd 1000:-/ tim för att få ta del av. 

Som ni förstår så valde jag att avsluta samarbetet med min terapeut.   Istället började jag sökandet efter ny terapeut  med inriktning mot KBT/ACT.  Det tog tid och det var mer eller mindre turen som gjorde att jag hittade en psykolog med den önskade kompetensen. 

Idag var jag på min andra session och äntligen har jag blivit satt att arbeta med konkreta hemuppgifter. Jag ska t ex pröva att bara ta mina självtester ( blodtryck ,puls, saturation, feber etc) en gång per dag, nämligen på morgonen. Vart ligger utmaningen kanske du tänker? Jag kontrollerar min oro och ångest över att bli sjuk igen genom att ta sjävtesterna flera gånger varje dag. Ur det korta perspektivet fungerar det ganska bra. Jag blir lugn och känner att jag har kontroll, men på sikt blir min osäkerhet inte mindre. Att avstå från lugnande handlingar jag när jag upplever att jag ska dö knall och fall är inget lätt uppggift. Det är trots allt naturligt att vilja göra allt för att överleva.  Min terapeut trodde kanske att steget är för stort att tvärt reducera självtesterna från 30-40 gånger per dag till en gång per dag. Men jag vill göra ett försök och går det inte så bra så har jag i alla fall provat. 

Jag ska också läsa boken Att leva ett liv, inte vinna ett krig av Anna Kåver. Det var på min egen begäran för jag vill verkligen prioritera min mentala hälsa, vilket jag tror till stora delar handlar om förstår innebörda av begreppet acceptans på ett djupare plan. Både teoretiskt och praktiskt.

Trevlig torsdag! 

Lars   

Leave a Reply

