Bakslag-Akuten, igen

  
Sedan en vecka tillbaka har jag hostat seg slem som kommer från nedre luftvägarna. Jag har varit i kontakt med vårdcentralen två gånger och har fått till svar att jag skall avvakta eftersom mina andra värden( feber, blodtryck, saturation) har varit bra.  

Igår på morgonen så vaknade jag med hjärtklappning och fick inte luft, inte som jag önskar i alla fall. Min saturation visade sig vara katastrof och pendlade mellan 89-92% och ville inte stiga. Varningsklockorna ringde, särskilt med tanke på att jag har bra koll på vart jag brukar ligga annars. 

Efter överläggning med sjukvårdsupplysningen så ansåg sjuksköterskan att jag skulle åka till akuten direkt. Hon förstod inte varför jag valde att vänta i 25minuter i telefonkön. Jag skulle ha åkt till sjukhuset direkt enligt henne. Jag vet varför, men mer om det senare i inlägget. Efter ytterliggare en överläggning med en sjukskötersk och läkare på reumatiker avdelningen 115 på Sahlgrenska  så följde jag rådet att åka till akuten. 

 

En bekant syn. Fötterna mot fotändan på en sjukhussäng.

 
På akuten fick jag “Vippa”  vilket var helt oväntat.  Min saturation, infektionskänslig och historik räckte för att jag skulle få gå före barn, gamla och kvinnor. Jag kände mig inte som en hjälte direkt.  Efter 30minuter hade sköterskorna tagit EKG, puls, saturation och blodprov, samt så hade jag fått träffa en läkare. Efter ytterliggare  1 timme så hade jag via en akutremiss till röntgen blivit röntgad och läkaren sammanställt all information. 

 

Oavsett vilket sjukhus jag varit på så finns det alltid en ventil att glo på ovan sängen

 
Vad visade alla undersökningarna och proverna? Ingenting. Vitablodkroppar var normala, snabbsänkan var under 5, saturationen 96% (normalt), ingen tecken på inflammation på röntgenbilderna.  Jag har inga tecken på infektion eller inflammation i kroppen.Jag bad om att få slemlösande medicin och fick Acetylcystien utskrivet, därefter fick jag åka hem.  

 

Du och jag signalen….

 
Nu sitter jag här i soffan och tänker på sensmoralen från fabeln Pojken och vargen: Den som söker uppmärksamhet för petitesser risker att inte bli trodd när något allvarligt sker. Samtidigt är jag tacksam för att jag inte har fått infektion, så klart. Mina lungor är värdefulla för mig. 

I sammanhanget är det viktigt att påpeka att jag blivit uppmuntrad av min läkare att söka en gång för mycket än vice versa.      Jag har inte haft slem i nedre luftvägarna tidigare så det är en ny och ganska obehaglig upplevelse som jag sitter med. Slemmet stockar sig så att jag inte kan ta ett riktigt andetag. Det nya “normala” är lite främmande för mig. 

Om jag ska vara uppriktig så är jag trött på hela grejen med sjukdom just nu. Jag har en dipp och vill bara käka Ben & Jerry`s och tycka synd om mig själv. Sorligt nog så är jag galet dåligt på att självömka och hamnar istället i tankar om hur jag kan förhålla mig till min livssituation bättre, lösningsfokuserad till det yttersta.  För mig är självömkan inte alltid en dålig egenskap och jag avundas dem som kan konsten att skapa produktiv självömkan. Det finns mycket kraft  att hämta i att lida med sig själv och omständigheterna som begränsar möjligheterna att uppfylla mål av olika slag som man anser är viktiga för att må bra. Sorg är trots allt snabbaste vägen till acceptan, eller vad tror du?

 Jag har nog en rädsla för att se mig som en slav för omständigheter och att jag inte kan påverka mitt liv i den riktning som jag önskar. Ett dylikt synsätt är nog mitt kryptonit som dra ur all livslust och driv. På detta områd kan jag nog utvecklas mycket som person. 

Avslutningsvis vill jag ge läkarstudenten, hennes handledare och sköterskorna på Skas högsta betyg för bemötandet jag fick.  

Trevlig söndag!

Lars 

  

Leave a Reply

