Bakslag och självupptagenhet

Esther har varit sjuk i magsjuka vid två tillfällen med två veckors mellanrum. Igår blev jag välsignad med samma humörsänkare och idag var det Emmas tur. Magsjuka innebär att jag behöver göra ett uppehåll med cellgifterna utifall jag skulle ha fått en infektion. Detsamma går inte att göra med kortison, utan dem har jag tagit och hoppats på att inte kräks upp dem igen. Det här är första gången som jag har blivit riktigt sjuk sedan jag kom hem i augusti. 

Skitskraj är nog en bra beskrivning på mitt sinnestillstånd. Jag vet att grundsjukdomen alltid riskerar att blomma upp när jag får en infektion av något slag.  Alla minnen från intensivvården kommer fram och tanke på att vårdas i en sjukhussäng väcker obehag.

Esther börjar morgonen med att kräkas på bordet

Samtidigt så känner jag mig självupptagen när jag inte känner samma oro för Esther och Emma. Att Esther och Emma fått magsjuka tar jag med ro eftersom jag vet att det går över. Det som känner mig vet att min familj är den största lyckan i mitt liv. Det är kanske också det som gör det extra skamfyllt när jag kommer på mig själv med att oroa mig mer över mig själv än för dem. Att bli sjuk är egentligen inte det som bekymrar mig mest, utan att tvingas lämna dem jag älskar och inte kunna finnas för dem.
 

Emma är utslagen och Esther är fast besluten att hon ska ha jacka på sig och skor på sig

 
Om läget skulle bli allvarligt för dem så tänker jag annorlunda, givetvis. Som när Esther hade antikroppar vid födelsen och mamma var sjuk i cancer eller när Emma kämpade med sin struma. 

Som ni förstår så finns det så många saker som man tvingas hantera efter ett fysiskt trauma. Alla svåra sjukdomar landar för eller senare i huvudet, på olika sätt för olika personer. 

 

Esther mumsar makaroner i full utomhusmundering .

 
Om jag ska lyfta fram något positivt så känns det bra att jag kan ta hand om Esther när Emma ligger i sängen och återhämtar sig. Igår fick Emma ta den rollen. Att vara så pass frisk att jag kan vara ett stöd för Emma och mina barn är verkligen en seger.  Det är inte självklart för mig längre.  

Trevlig måndag!

Lars

Leave a Reply

