När jag lägger ut träningsklipp på ett forum för andra drabbade med samma diagnos som mig så brukar responsen bli  beundran, förvåning och glädje.  Med detta vill jag säga att vi alla är olika både till personlighet och gener.  Vad som är omöjligt för en person kan vara fullt möjligt för en annan, trots att man har samma sjukdom och funktionsnedsättning. En klok kvinna sa tidigt till mig att jag  skulle vara försiktig med att ta ut något i förskott och i detta fall så handlade det om vad jag var övertygad om att jag inte skulle kunna klara av i framtiden. Hon hade rätt. Det jag klara av idag såg jag som omöjligt i augusti. 

I början googlade jag mycket om min sjukdom och prognos.Den första studie som jag läste var inte så upplyftande. 50% avled inom 10år efter diagnos. Hjälp! Trots att jag visste att underlaget för studien var väldigt undermålig så kändes som att jag fick min dödsdom på papper. 

Idag vet jag att det inte ser ut på det viset. Det är många faktorer som påverkar en prognos och framförallt så spelar det ingen roll om jag lever om 10 år om jag inte kan ta vara på livet, en dag i taget. Det är lätt att prata om “carpe diem”som ett logiskt faktum, men jag behöver öva dagligen på medveten närvaro för att det skall fortsätta vara en sann realitet. För mig början varje dag med en påminnelse om min strävan, strävan efter sinnesro. Min strävan är mitt ankare i nuet. 

Trevlig torsdag!

Lars

   

 

Leave a Reply

