En slumrande björn 

  
Min sjukdom har bidragit till så många nya och värdefulla kunskaper. Jag har sedan tidigare ett stort intresse för kroppen och psyket. När man som jag drabbas av en kronisk sjukdom och är nära att förlora livet så är det därför inte bara negativt. Jag har fått ovärderliga erfarenheter som tvingat mig att se in i mig själv på ett sätt som få människor i min ålder tvingats göra. 

Med en reumatisk sjukdom så har också ett stort intresse för immunförsvaret utvecklats. Hur fungerar mitt immunförsvar egentligen och på vilket sätt hjälper mina mediciner mig att vara i tillfrisknande? Och framförallt på vilket sätt kan min egenvård vara en proaktiv del min livslånga rehabilitering? 

Mediciner utgör en viktig del i min behandling, men det gör också mina sociala relationer, arbetsmiljö, proffessionella kontakter,kost, motion, sömn etc.  I det akuta skeendet av insjuknandet så var mina mediciner det som gjorde att jag överlevde. Idag så har medicinerna en framträdande roll, men för att mina mediciner skall kunna ge så bra effekt som möjligt är det viktigt att mina organ är i bra form och inte utsätt för onödig stress. Med stress syftar jag här på den molekylära och cellulära belastning som ökar med en nedbrytande livsstil. I min kropp vilar en slumrande björn och utmaningen ligger i att inte skapa för mycket oväsen som triggar ett utbrott.

Trevlig onsdag! 

Lars 

  

  

Leave a Reply

