Lyckan kan vara en dusch

Jag gör framsteg hela tiden. Det är så mycket som har blivit självklart igen,saker som jag inte ens tänker på. Ta bara det här med att kunna sköta sin egen hygien, vilken lyx att gå på toaletten när jag vill. Jag har svårt att föreställa mig att jag var så sjuk att jag behövde blöja. Då var det inte konstigt. Jag kände mig aldrig obekväm med att andra människor vårdade mig. Tänk vad snabbt man vänjer sig. 

  
Jag minns första gången som jag fick duscha efter mitt insjuknande. Det var på Sahlgrenska i juni och jag blev sjuk i maj! Sköterskorna lyfta över mig från sängen till en brits och körde mig till ett duschrum med värmelampor. Att bli duschad liggande med ryggen mot någon form av gummi är inte min grej, men jag var så glad för att få känna mig ren. Att ligga naken på en brits med slangar från lungorna(drenage) är en annorlunda upplevelse kan jag lova. Ibland slog det mig hur hjälplös jag var, oförmögen att vara min egen. Som ett litet barn . Jag var så svag att jag inte kunde ta mig någonstans. På Ecmo kunde jag inte ens röra mig uppåt i sängen. Hur många tänker egentligen på att det kommer en dag då man inte längre kan ta sig ur sängen?  Surrealistiskt.

Jag tänker inte så mycket på mina upplevelser från intensivvården och den sluta vårdavdelningen på reumatologen. Jag vet inte varför. Men när jag sluter ögonen och vänder tankar mot mitt inre så kommer bilderna tillbaka. Allt finns kvar, inget är glömt. 

Trevlig tisdag!

Lars 

  

Leave a Reply

