Nuvarande hälsostatus- Uppdatering 

Lite uppdatering om min hälsa. Alla blodprover är fortsatt bra. Inga konstigheter. Proverna tar jag varannan vecka och provet den 12 december visade följande:
Crp 5  

hb 150

Alat 0,82

Ck 84

LPK 5,2
TPK 356 

—————————————————–

  
Egen hälsokontroll 

Vilopuls 59

Saturation 96,5% (medelvärde)

Blodtryck 136/86 ( Medelvärde)

FEV1/FEV6 0,83

Normal temp. Ingen feber på 5 månader

Sammanfatta så visar proverna att min lever och mina njurar är i god form. Jag har ingen infektion i kroppen . Mina vita blodkroppar och blodets koaguleringsförmåga är normalt.  Mitt blodtryck är normalt, men i det övre intervallet. Min Saturation är normal, men varierar över dygnet +/- 3 ( 99-94%). Min arbetspuls har sänkts betydligt sedan jag började köra hårdare intervaller. 

Jag har satt ut Mitrazapin och Bactrim i samråd med min läkare och det har gått smärtfritt. Hunger på kvällarna har minskat drastiskt och jag har inte fått några infektioner sedan jag sllutade med Bactrim. Gällande mina andra mediciner så är målet är att lyckas komma ner till 7,5mg kortison. Vid den dosen har jag ingen ökad risk för infektioner. Zopiklon som är en beroendframkallande medicin som jag har fått ända sedan min tid på IVA håller jag på att försöka sätta ut. Precis som med Stesolid så är det inte “bara” att sluta med skiten, utan nedtrappningen behöver vara ganska utdragen och medveten för att den skall lyckas.  Abstinens kommer i olika former och för den som inte har upplevt det så kan jag säga att det inte är någon bekväm upplevelse. Det är inte som på film, där en pundare ligger och svettas i sina kramper. Snarare så verkar hjärnan tro att något är allvarligt fel och kemiskt ångest som tränger in i märg och ben uppstår. Stesolid är bra och något som fungerar bra vill jag ogärna  släppa ifrån mig. Speciellt inte när abstinensen kan komma och gå upp till 1 år efter att man tagit sin sista tablett. Och det gäller inte bara för Stesolid utan för många mediciner som jag har slutat med.   

Min vikt är fortfarande ett gissel och jag ligger stabilt på 106kg, samtidigt så vet jag att det finns utrymme för förbättringar på det området.  Jag kan och vill inte  väga så här mycket. Visserligen så är 106kg på min 191cm inte någon katastrof, men för arbetskapaciteten så får det negativa konsekveser.  Dessutom så vill jag kunna använda mer än 2 av 12 par jeans och slippa rulla runt i mysbyxor dagarna igenom.    

I Februari skall jag på återbesök på Sahlgrenska för ny skicktröntgen och andra typer av undersökningar.  Vilken tur jag har att man håller så bra koll på mig. Mår min kropp inte bra så ser läkarna det ganska snabbt. 
Utmaningar som ligger framför mig just nu är :

1. Bibehålla rutiner för återhämtning; Micropauser, powernaps, meditation och yoga

2. Äta näringsrik mat, men ligga på energiunderskott

3. Jobba med min upplevelse av dyspne som kommer och går i perioder.

4. Lära mig mer om mitt immunförsvar. Därefter fördjupa mig i kosten, träningen och sömnens effekt på immunförsvaret och skräddarsy en kostplan som jag skall leva efter. Detta områd är helt galet givande att fördjupa sig inom. 

5. I största möjligaste mån undvika miljöer och människor som ökar risken för att jag får infektioner. Det är lätt att ta större risker när man mår bättre, men det gäller att inte tappa fokus. Att  t ex handla tidigt på morgonen när det är lite människor i omlopp istället för att handla på eftermiddagen är ingen uppoffring. Däremot kan bekvämlighet och trivsel bidrar till att man slutar att bry sig och den vägen tror inte jag på.   

Trevlig lördag! 

//Lars 

Leave a Reply

