Mina nya kunskaper om immunförsvaret- Del 2

Som jag skrev i del 1 så har vi två immunförsvar: Ett medfött/ospecifikt och ett specifikt/anpassningsbart immunförsvar som utvecklas genom livet. Jag tänkte i detta inlägg gå in lite närmare på de ospecifika immunförsvaret. 

Innan jag går in på på det medfödda immunförsvaret så vill jag dela med mig att något nytt som jag har lärt mig, som är självklart när man tänke på det, men som är värt att ta upp. Vårt försvar mot yttre angrepp består av tre försvar. Först kommer vår fysiskabarriär. För att virus, bakterier, parasiter och svampar skall tränga in vår kropp så måste dessa första hitta en väg in. 
När vi tittar oss i spegeln är det lätt att tänka sig att huden är den största fysiska barriären, men det är faktiskt våra slemhinnor,  som har en area motsvarande två tennisplaner. Huden täcker bara några kvadratmeter av vår kropp.

Skador på slemhinnor eller sår i huden ökar alltså risken för att ovälkomna gäster kommer in. Därför är det av stor betydelse att förebygga och behandla sår som uppstår t ex sprickor på händer och fötter, torra slemhinnor i näsan, mun, underlivet etc. 

Vi går vidare. Jag har alltså lärt mig att vi har tre försvar mot sjukdomar: Hud och slemmhinnor, specifika/anpassningsbara immunförsvaret och medfödda/ospecifika immunförsvaret. Vårt immunförsvar har som uppgift att främsta skydda oss mot cancerceller och patogener( Virus , bakterier etc).

Vad är det som kännetecknar det medfödda immunförsvaret då? Det verkar vara som namnet beskriver, nämligen att vi har det med oss från vår födelse. Egentligen så är detta inget som är unikt för människan utan gäller för alla djur på jorden. Ganska häftigt när man tänker på det tycker jag. 

Men om vi återgår till människokroppen så vill jag ge ett exempel som är bra för att beskriva det ospecifika immunförsvaret. Tänk dig att du blir riven av en katt. På kattens klor finns fullt med bakterier som nu kan komma in genom kroppen eftersom ett hål i första barriären har uppstått. Inom några timmar kommer såret att bli rött och svullet. Det är tecken på att det ospecifika immunförsvaret har kommit igång med att bekämpa dessa bakterier och skydda oss från en infektion. 

  
En av det viktigast spelaren i det medfödda immunförsvarets lag är makrofagerna, som är stora celler i vår kropp. Är du en främmande bakterie så är det dem sista du vill möta. Makrofagerna har i likhet med kakmonstret en ohämmad hunger,men inte efter kakor utan efter bakterier så klart.

Något som är fascinerande är att makrofagerna inte bara ligger stilla och väntar på att en bakterier ska dyka upp, utan mer eller mindre luktar sig till dessa inkrätare med hjälp av receptorer. Dessa receptorer scannar efter främmande bakterie som allt som ofta har ett skall bestående av fett och kolhydrater, vilket inte liknar något annat som vanligtvis finns i kroppen. När makrofagen hittat bakterien/bakterierna så slänger den ut sina långa spröt, fångar bakterien och äter därefter upp den. Värsta sciencefiction ser det ut som på bilden, helt galet. 

Det kan vara kul att veta att processen med att äta bakterier kallas fagocytos som utförs av fagocyter, makrofagernas sidekicks.

När en makrofag kämpar mot bakterier så vill de givetvis att deras vänner ska hjälpa till. För att så många vänner som möjligt skall komma till platsen så släpper makrofagen ut proteiner som kallas cytokiner. Kommunikaton på hög nivå med andra ord. Eftersom de medfödda immunförsvaret reagerar så snabbt och är så duktig på att mobilsera sin arme så brukar slaget ofta vara över på några dagar. 

Det var vad jag hade lärt mig denna veckan om immunförsvaret. Vad roligt det är att lära sig nya saker, speciellt när det rör min egna kropp. 
Trevlig fredag!

Lars  

 
   

Leave a Reply

