Mina nya kunskapar om immunförsvaret- Del 1

Som jag skrev förra veckan så vill jag lära mig mer om min kropp, närmare bestämt immunförsvarets och funktion och verkan. Mitt mål är att använda mig av den så kallade 80/20 regeln det vill säga att jag vill  förstå vilka 20% av immunförsvaret som står för 80% av verkningsmekanismerna.

Ok, så vad har jag lärt mig hittills? Väldigt mycket med tanke på att jag inte kunde något förut eller snarare så har jag kunnat gissa mig till svaren på mina frågeställning, men det är ju inte riktig kunskap i min mening

1.Vad har immunförsvaret för funtion? Immunförsvaret har främst två funktioner: Skydda kroppen mot cancerceller, samt skydda kroppen mot patogener där vi hittar bakterier, virus, svampar och parasiter.

Enkelt sammanfattat:Immunförsvaret skall alltå skydda oss från att bli sjuka i cancer och av patogener.

Följdfrågor: Hur skyddar immunförsvaret kroppen mot cancer och patogener? Vilka är det vanligaste cancercellerna och patogenerna?

2.Hur fungerar immunförsvaret? Denna frågeställning visade sig vara alldeles för bred och fick istället delfrågan Hur är immunförsvaret uppdelat?

Jag fick reda på följande: Immunförsvaret består av två delar. En del är det medfödda immunförsvaret som också kallas för det ospecifka immunförsvaret. Den andra delen är det anpassningsbara/adaptiva/specifika immunförsvaret. Skillnaden mellan dessa är som du kan se på bilden nedan att det medfödda immunförsvaret har ett nedärvt “minne” från våra föräldrar och bidrar till en medfödd immunitet mot sjukdomar(cancerceller och patogener) och det andra immunförsvaret  har ett minne som kommer ihåg sjukdomar(cancerceller och patogener) som vi drabbas av igenom livet.

Enkelt sammanfattat: Alla människor har ett grundläggande immunförsvar när vi föds. Vi föds också med en förmåga att utveckla ytterliggare ett immunförsvar, det anpassningarbara immunförsvaret som behöver lite “utmaningar” för att lära sig hur det skall skydda oss mot sjukdomar.

Följdfrågor: Har jag förstått detta rätt? Varför är vi inte naturligt skyddade mot alla cancerceller och patogener? Hur fungerar de olika immunförsvaret övergripande?


Det var allt för denna gång. Nästa gång kan jag lite mer. Skriva gärna med kloka svar om ni kan ge mig mer kunskap om immunförsvaret och framförallt om jag fått något om bakfoten:) Har man aldrig fel så har får man aldrig rätt.
Trevlig lördag!

//Lars

Leave a Reply

