Rehabilitering på Mösseberg Dag 1

Som en del i min rehabilitering så har jag fått tre veckor på Mössebergs Rehabcenter. Jag  kom igår och då var det en rundvandring och kort introduktion. 90% är damer i åldrarna 50-60år, 9 % äldre män och sen är det jag. Det som förenar oss är att vi alla blivit välsignade med en svår sjukdom och behöver hjälp i olika former för att förbättra vår livskvalitet.  

Idag började dagen med en inskrivning hos sjukgymnasten. Där fick jag gå igenom min sjukdomshistorik och vad jag önskade att förbättra med min fysiska hälsa. Därefter var det ankomstinformation och lunch. På eftermiddagen så var det inskrivning hos arbetsterapeut och efter det så stod träningsgenomgång med sjukgymnasten på schemat och instruktion i träningshallen. 

  
Bilderna på Mössebergs kurort är ju flådiga och inbjudan, men det allt annat än avkoppling. Tanken är att man som patient skall få med sig något nytt och därför har man  3 olika former av pass varje dag, samt föreläsningar och egen träning utifrån det program man fått av sjukgymnasten.

Jag är väldigt tacksam för att jag fått komma hit på rehabilitering. Det är så många som aldrig får chansen, men som skulle behöva det. Rätt läkare är nyckeln som i mitt fall är Estelle Trysberg. Alternativt att man söker pengar via fonder. 

  
Det är faktiskt ganska skönt att kunna kryssa för alla rutor  för aktiviteter som rör den allmän dagliga livsföringen. För 4 månader sedan kunde jag inte fylla i en enda! Det kallar jag utveckling. 

Hos arbetsterapeuten så fick jag göra olika tester för händer, både finmotorik och handstryka. Jag hade normala värden för friska personer i min ålder på alla testerna! 

  
Hos sjukgymnasten fick jag göra knäböj och gjorde 10st på 11sekunder. Jag hamnade därmed på värde som är normalt för friska män mellan 30-35år. Bilden ovan är tagen på reumatologen den 17juni. Då kunde jag göra 2 knäböj och sen behövde jag vila i 2-3 min innan jag kunde göra ytterliggare 2.

  Referensvärden för 6min gångtest. Friska personer. 
Jag fick även göra ett 6 min gångtest och …..trumvirvel…….jag gick 663m och jag kunde prata under hela testet! Varför är detta mål så fantastiskt? För att när jag satte upp målet den 19 augusti 22:15 så var det ett drömmål, ett 5%mål med 95% chans att jag inte skulle klara det. Det fanns inte på min världskarta att jag skulle klara av att gå 650m på 6min. Det var inte helt omöjligt, bara 95% osannolikt. Men inte lika osannolikt som att jag skulle få min diagnos där sannolikheten var 0,00001%. Ur det perspektivet så är 5% ganska mycket.

Poängen för mig med att sätta upp orealistiska mål är inte att sätta press på mig själv, utan för att våga tänka utanför mina begränsningar och rädslor.  Den verklighet som jag sitter i idag säger inget om framtiden, bara om nuet. Det är en svår inställning att etablera, tro mig. Bara att tänka på framtiden utan att orosmoln dyker upp är och har varit en utmaning. Jag blir bättre på det också. En annan fördel med 5% mål är att jag bygger in en mer finkalibrerad kompass i hjärnan. På så sätt får alla träningspass ett syfte och det blir lättare att utvärdera mina framsteg.

När jag tänker efter så har uppnått ett annat, oskrivet drömmål nämligen att få samma testvärden på alla tester som en frisk person vilket består av följande:
1. Normal saturation 95-99%  Uppnådd

2. Normal Spirometri   Uppnådd

3. Normal musklära styrka i över- underkropp  Uppnådd

4. Normal uthållighet –  6 min gångtest  Uppnådd 

5.Normala värden för lever, njurar, hjärta och andra organ Uppnådd

Ett nytt drömmål som jag har är att göra ett triathlon. Jag kan inte se det framför mig, jag kan inte se det som realistiskt. Om jag kunde det så skulle det inte vara ett 5% mål, utan ett 50% mål. Det enda jag vet är att jag kommer att ta en dag i taget och göra mitt bästa.  

Som min doktor på vårdcentralen så klokt påpekade så är det ett stort kliv från att gå från frisk ur sjukvårdens synvinkel till att vara vältränad. Idag är jag inte vältränad, utan anses ha en normal funktionell kropp. 

Trevlig måndag!

Lars 

Leave a Reply

