Mina utbildningar och identitet

  
Jag är en vetgirig person. Så har det inte alltid varit. När jag var yngre så hade jag svårt att fokusera på studier, men i känslan av att inte förstå vad andra pratade om uppstod suget på att ta tag i mina studier. Och framförallt bevis för mig själv att jag inte vara dum. Jag visste att jag var så mycket mer än “bara” en kille som gillade diskuskastning och basket. 

Jag fick börja med att läsa upp mina betyg på komvux innan jag kunde komma in på socionomprogrammet i Umeå. Jag tackade nej till min plats och valde istället rehabiliteringsvetenskapligaprogrammet på Mittuniversitetet. Resten är en lång historia, men jag har sammanfattat min akademiska meriter nedan för den som av någon anledning är intresserad. 

När jag hamnade på sjukhus så blev jag snabbt avklädd min identitet. Från att vara Lars personlig tränare, konsult och familjefar så blev jag Lars patienten. Det var faktiskt väldigt jobbigt att så få visade ett intresse för vem jag var, bortsett från den information som stod i journalerna. 

Mina kunskaper och bakgrund hade helt plötsligt ingen roll att spela längre. Inlägget syftar inte till att namedroppa mina meriter, utan för att påminna mig själv vem jag är och vad jag har med mig i ryggsäcken.  

Universitetsutbildningar 

Fil.kand Rehabiliteringsvetenskap med fördjupning i stress 180hp   

Rehabiliteringsvetenskap A 30,0hp

-Rehab. vetenskap – en introduktion 7,5hp    

-Vetenskapsteori och metod 7,5hp   

-Rehabiliteringsvetenskap ur ett folkhälsoperspektiv 7,5hp  

-Rehabiliteringsvetenskap ur ett psykologiskt perspektiv 7,5hp    

Rehabiliteringsvetenskap B

-Rehabiliteringsvetenskap ur ett medicinskt perspektiv 15,0hp    

-Vetenskapligt arbete 7,5hp   

-Juridisk grundkurs 7,5hp    

Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Inriktning arbetsliv I 30,0hp  
-Rehabiliteringsmetodik 15hp

-Rehabiliteringsvetenskap ur ett arbetsrättsligt perspektiv 7,5hp  

-Etiska perspektiv på rehabilitering 7,5hp   

    Rehabiliteringsvetenskap GR (B), Inriktning arbetsliv II 30,0hp 

-Arbetsmiljö och hälsa 15,0 hp  

-Tillämpade studier 15,0 hp

   Rehabiliteringsvetenskap GR (C) 30,0hp 

-Vetenskapsteori och metod 15,0hp  

-Vetenskapligt arbete 15,0 hp  

Medicinsk vetenskap GR (A), 15,0hp  
-Stressfysiologi 5,5hp   

-Stress-individ 2000 4,0hp   

-Stressperspektiv 5,5hp   

 Utvecklings- och medarbetarsamtal 15,0 hp 

Övriga kurser

  • Barn i familjer med olika missbruksproblem 15,0hp  
  • Affärsekonomi i nya kunskapsföretag 15,0hp   
  • Entreprenörskap och projektledning 15,0hp  
  • Affärsplansutveckling 15,0hp   
  • Entreprenörskap och affärsutveckling 15hp
  • Företagsekonomi A, Organisationer från ett genusperspektiv 7,5hp
  • Sociologi A, Ledarskap och organisationsteori 7,5hp 
  • Företagsekonomi GR (A), Projektledning 7,5hp  
  • Datateknik GR (A), Webbutveckling I 7,5hp 
  • Datateknik GR (A), Flash, Photoshop och Datakunskap 7,5hp
  • Grafisk design GR (A), Typografi 
  • Typografi och form för webb 7,5 hp  
  • Datateknik GR (B), Webbutveckling II 7,5hp 
  • Företagsekonomi GR (A), Projektledning – ledarskap, organisation och grupp 7,5h
  • Hinduism och buddhism. (Religionshistoria) 6,0 hp   
  • Kristendomens utveckling. (Historisk och praktisk teologi) 1,5 hp   
  • Kristendomens utveckling. (Historisk och praktisk teologi) 6,0 hp   
  • Systematisk teologi. (Systematisk teologi och etik) 7,5   
  • Ledarskap på individ och gruppnivå 7,5 

Privata utbildningar

  • Diplomerad Stresspedagog                                                         
  • Certifierad personlig tränare                                                         
  • Hälsoprofilbedömare ( HPB)                                              
  • HLR- utbildare
  • Eleiko Strenght coach, steg1                                                                      
  • Certifierad nationell och internationell styrketräningsinstruktör      
  • Orienteringskurs i KBT, 50 timmar                                                       
  • Grundläggande utbildning i MI- motiverande samtal                         
  • 100 timmar dokumenterad handledning i kris- och trauma
  • Kostrådgivare i idrottsnutrition ( pågående)
  • Egenterapi ( Pågående)

Trevlig fredag!

Lars 

Leave a Reply

