Det händer grejer 

Det går fortsatt framåt. Inget återfall och just idag är sjukdomen tyst. För några dagar sedan så var jag på återbesök på IVA i Skövde tillsammans med Emma och Esther. Det var nervöst. Jag visste inte hur jag skulle reagera när jag kom tillbaka till platsen där allt gick från ljus till rena natta. Det gick dock väldigt bra och jag är glad att jag gjorde det. En av mina kirurger var med på träffen och det var väldigt värdefullt för mig. Givetvis så kändes det bra att träffa sköterskorna som tog hand om mig också, men Lars har en lugn och trygg röst som skapar hopp. Han berättad att min saturation var nere på 77% och att jag fick förmaksflimmer i hjärtat på grund av att blodet blev för surt. Om jag inte hade haft ett så tränat hjärta så hade jag nog inte suttit där och pratat med dem sa Lars. På grund av min kraftiga inflammation och hosta så fick jag hål i ena lungan och läget blev med tiden kritiskt, milt otryckt. Hur det gick sedan går att läsa i tidigare inlägg.

Lars sa något som givit mer kraft “tyvärr finns det bara en väg tillbaka och det är hårt, hårt arbete. Det är normalt att bli uttröttad så snabbt efter det som du varit med om. Det har ändå gått snabbt för dig”. 

De orden innebar för mig att jag fick ytterliggare ett bevis på att jag kan påverk min livskvalite. Medicinerna och sjukdomens aktivitet rår jag inte över det ligger utanför min kontroll. Däremot så finns det så mycket annat som jag faktiskt kan påverka och jag gillar tanke på att det är en tid jag har framför mig, men jag har i alla fall fått en andra chans som jag skall ta tillvara på fullt ut. 

November blir en ganska tuff månad. Eller nja, tuff beror nog på hur man ser det. 3 veckor på Mösseberg kurort med helpension skulle nog de allra flesta anse vara en dröm. Nu ska jag inte bara njuta av bufféer och bada bastu, utan jag kommer också att träna, gå på föreläsningar och unna mig lite olika kroppsbehandlingar. Parallellt med Mösseberg så kommer jag att göra en sömnutredning, gå på EMDR- terapi  och åka på återbesök till Sahlgrenska. 

Jag kommer också att få träffa mina arbetskamrater, vilket jag ser fram emot väldigt mycket. Om att allt går enligt planerna så kommer jag att börja arbeta under december- januari. Helt otroligt! Kan knappt förstå att det är sant. Men innan dess så behöver huvudet komma i kapp kroppen om ni förstår vad jag menar. 

Sist men inte minst så har jag fått ett godkännande av min läkare på Sahlgrenska att kunna träna inför ett triathlon! Yes!  
Trevlig torsdag igen! 

Lars    

Leave a Reply

