Ett av mina drömmål 

  
Jag ska avslöja ett drömmål, ett mål som jag uppskattar till 5% att jag kan uppnå. Inte helt orealistiskt med andra ord. Vad kan vara det ultimata målet för en person med en kronisk lungsjukdom som bildat tråkiga emfysem i lungvävnaden och  som fått svåra muskelskador? Ett triathlon så klart! När lungorna är påverkade så är det tungt att andas, det är ingen behaglig känsla och det sista jag vill göra är att bli andfådd. Just därför så vill jag göra det. Jag skulle kunna välja schack, boule eller pilkastning men det vore att gå den säkra vägen. Jag måste ju försöka i alla fall. Det värsta som kan hända är att jag dör, men då dör jag  medan jag försöker besegra min rädsla och inte hemma i den trygga soffan i min förväntansångest.   
Jag vill stå där på startlinjen och tänka  “nu står jag här och det kan du aldrig ta ifrån mig ditt jävla antisyntetassyndrom. Imorgon kanske du vinner, men idag vann jag!”. Målet är att komma till start med en chans att genomföra loppet.

För att klara av en sprintdistans i triathlon så behöver jag kunna springa 5km, simma 750m och cykla 20km. 

Som ett första steg ska jag prata med mina läkare för att få klartecken att det är okay och riskfritt för mig att satsa på ett triathlon. Sen så kommer den stora frågan: Hur i hela friden ska jag lägga upp min träning? Idag kan jag ta promenader med viss möda och löpa i 2minuter. Det är en start i alla fall.   Jag har en bra sjukgymnast ,en sambo som likt mig är personlig tränare, vilket kan komma väl till pass. 

Emma sa redan när jag gick som ett fyllo på styltor med syrgatuben släpandes bakom mig att jag skulle satsa på ett triathlon. Tanken kändes overklig. Idag känns tanken inte overklig, bara omöjlig. Det är ju framsteg! Redan nu när jag sitter och skriver så känner jag  mig andfådd av bara tanken på att springa. Snacka om att jag har en bit kvar. 

Trevlig fredag!  

//Lars 

Leave a Reply

