Man kan aldrig förlora om man inte ger upp

Idag hörde jag ett så starkt budskap att det kommer att bli mitt mantra. Jag är inte så mycket för bevingade ord eftersom det ställer ett krav att skrida till handling. Att lyfta et klokt ord och sen leva precis tvärtom är höjden av självförnekelse anser jag. 

Så, nu till något som jag känner att jag faktiskt kan leva upp till med daglig övning: 

  “Man kan aldrig förlora om man inte ger upp”

Vi är så fixerade vi resultat att vi glömmer bort att ingen är förlorare så länge som man inte ger upp. Förlorade kampen mot cancer, förlorade matchen, blev utslagen i kvalet är alla exempel på hur snevridet perspektiv vi har på “vinnare” och “förlorare”. Ingen som har kämpat mot en sjukdom har förlorat, oavsett hur utgången blir.  Ingen som väljer att ställa sig på startlinjen kommer att vara en förlorare, oavsett hur utgången blir.  Ingen som går till skolan kommer att vara en förlorare, oavsett vilka betyg man får.  Ingen som berättar att man är intresserad av någon annan är en förlorare, oavsett om man får nobben eller tar hem storvinsten. 
En förlorare är i mina ögon den som glömt bort att den är en vinnare i alla lägen. 

Leave a Reply

