Positiva nyheter

Lite uppdatering. Mina senaste dag 10-prover visade normala värden, inga konstigheter. Det innebär att jag har klarat  6 cellgiftsbehandlingar med Sendoxan och 2 infusioner av Mapthera, samt höga doser av kortison utan komplikationer! Det är ingen självklarhet. Därför är jag extra glad. Nu kommer jag att få en lättare  underhållsbehandling som antingen kommer att bli Imurel eller Cellcept. Underhållsbehandlingen kommer att pågå under minst 2-3år, möjligen livet ut. Syftet med behandlingen är att hålla mitt immunförsvar under kontroll och minska behovet av kortison.

Resultatet från mitt gångtest 6min visade att jag hade gått 555m med en syremättnad på 95% vid start och 95% vid slut. Med andra ord tappade jag inget i syremättnad jämfört med första gångtestet den 22 juni där jag gick 400m och hade 95% i syremättnad vid start och 90% vid slut. Dessutom så ökad jag min gångsträcka med nästan 40% och ligger nu på 70% av förväntat värde det vill säga i jämförelse med en frisk person. 

Eftersom jag är en person som gillar utmaningar så räknade jag ut att en frisk person skulle ha gått 790m på 6min, vilket blir 7,9km/h! Och detta skall nog ses som ett medelvärde för män,30-35år. Jag är 191cm och väger 100kg.  Om du vill tillhöra kategorin friska personer så kan du ta en promenad och räkna ut din km/h.    

För några veckor sedan fick jag 3000:- från Göterborgs läkarsällskap. Min kurator att hade sökt dessa pengar.Tack till henne! 

Trevlig månadag!

//Lars  

Leave a Reply

