Kostrådgivare i idrottsnutrition

Efter 4 veckor i sjuksängen så var jag tvungen att tänka på något annat än cellgifter, katetrar, syrgas och undersökningar. Därför beslutade jag mig för att läsa till Diplomerad rådgivare i idrottsnutrition vid Paulúns näringscenter på distans. Från början kunde jag inte koncentrera mig på kursavsnitten.Hjärnan var så obeskrivligt trög. Ett A4 tog en hel dag att komma igenom och videoföreläsningarna ska vi inte prata om. 

  
Det var inte roligt eller kul att läsa.Jag blev inte uppslukad och inspirerad av att läsa om kost och idrott som jag tidigare hade blivit,men det var aldrig syftet med mitt val av att börja en utbildning. 

Jag läste vid ett tillfälle i en bok( jag gillar att läsa populärpsykologi) att det bästa sättet att få en människa att snabbt bryta en depression är genom att få personen ifråga att investera i framtiden. Det kan handla om att man börjar skriva en bok,köpa ett gymkort, gå en kurs på ett studieförbund, börjar spara pengar etc.  Jag har haft många saker under denna sjukdomstid, men ingen klinisk depression. Däremot så var jag livrädd för att våga hoppas på en framtid. Därför beslutade jag  mig för att gå emot mina känslor och investera i min framtiden, även om jag inte trodde att jag hade någon. 

Jag har läste lite varje eller varannan vecka och har nu avverkat halva kursen.  Vardagen handlar inte längre om att bara överleva och med det har också glädjen att lära mig nya saker kommit tillbaka.  

Jag har sedan två år tillbaka drivet eget företag som personlig tränare. Är du nyfiken på vem jag är förutom att jag har en kronisk sjukdom så kan du gå in på mitt och nu också min sambos företag: www.pugno.se

Jag är dock inte aktiv i företaget idag eftersom jag är sjukskriven utan hoppas på att kunna komma igång igen under 2016.  Däremot så kan Emma ta emot nya klienter och hon är väldigt kunnig, pedagogisk och ambitiös.   

Trevlig lördag! 

//Lars 

Leave a Reply

