På menyn 

Jag har tidigare påtalat hur viktigt det är att jag inte lägger på mig några överflödiga kilon. Det beror på att ju tyngre jag blir desto mer syre förbrukar jag i viktbärande aktiviteter t ex gång. Detsamma gäller inte för rodd och cykling där vikten inte spelar lika stor roll för syreförbrukningen. 

Tack vare en min sambo så har jag fått en bra start med kosten. Vi äter väldigt bra mat. Så bra som jag äter nu har jag aldrig ätit. Dock så har mina kvällsvanor blivit en kalorifälla. En av medicinerna som jag äter på kvällen  mot depression( Mirtazapin) gör mig trött och sugen på allt. Helt hopplöst sugen skulle jag vill säga. Kortison bidrar också till ökad hunger. Sen så gillar jag att äta! Medicinerna är inte hela orsaken. 

Kortisonet förändrar också kroppens ämnesomsättning och man får därför lätt en svullen “grodkropp” med mindre fett på armar och ben och istället en större ansamling med bukfett. Kortion bidrar även till ökad nedbrytning i hud, bindväv, muskulatur och ben. Andra roliga effekter av kortison är att kolhydrater lättare omvandlas till fett och salt-och vattenbalansen påverkas vilket ökar vattenansamligen i kroppen. Personligen så älskar jag kortiosn eftersom den delvis har räddat mitt liv. Jag behöver bara bli lite mer kompis med den. Sammanfattningvis så krävs det mer disciplin att hålla en athletisk figur när man äter kortison.     

  

Min idealvikt som jag vill hålla är 90 kg och som ni ser så har jag passerat den vikten med råge. 90 kg är en bra vikt med ett BMI på 24,7. Just nu kan jag använda BMI eftersom jag inte har så mycket muskler på kroppen. Få skulle se mig som överviktig idag, men det beror att min fettansamling, precis som jag skrev tidigare, inte sätter sig på ben och armar. 

Nästa vecka skall jag göra ett nytt 6min gångtest på Sahlgrenska och det lustiga är att jag kommer att väga 12 kg mer än vid första testet! Så klart att det påverkar resultatet. 

Men åter till kosten. Här kommer några exempel på vad som står på vår meny under en vecka.

 

Räksallad

  

Lax i ugn

  

Fiskburgare

  

Räkwok

  

Stekt torsk

 

Av någon anledning så blev storleken på  bilderna och bildrubrikerna lite konstiga. Skit i det. Poängen är i alla fall att jag äter bra mat dagarna. Nu ska jag bara bli lite bättre på att mumsa på kvällarna eller nej, inte mumsa var det ju! 

Trevlig fredag!

Leave a Reply

