Åtgärdspaket, panikångest och 3*10

Jag försöker att  göra det jag kan för att undvika infektioner. När man som jag tar immunsänkande mediciner så kan en vanlig förkylning bli ett problem. Därför har jag börjat sätta ihop ett litet åtgärdspaket som ser ut enligt följande:

  • Tvätta händer ofta och noga. Särskilt viktigt är det efter att jag har varit ute (och på toa och innan maten så klart).
  • Sprita händerna. Detta går inte att göra för mycket!
  • Uppmana människor som kommer på besök att sprita händerna eller tvätta dem. Även barnen. Om man är min vän så är detta ingen stor uppoffring anser jag.  
  • Undvika vara med händerna i ansiktet, vilket är lättare sagt än gjort. 
  • Låta duschen rinna en stund innan dusch och byta duschslang och duschhuvud regelbundet. Legionella.
  • Undvika att träffa människors som är förkylda
  • Undvika täta miljöer som stora mataffärer,tåg och dylikt,särskilt under influensatider. Om det finns ett måste att göra detta så får det bli tidigt på morgonen när det är lite människor i omlopp. 
  • Spola alltid med locket nedfällt. 
  • Tvätta eller byta diskborste och disktrasa regelbundet
  • Rengör dator och mobil varje dag
  • Duscha dagligen
  • Byta kläder dagligen
  • Vara noggrann med munhygien
  • Renbäddat i sängen, helst dagligen.
  • Hålla huden smidig. Använda hudkräm till kroppen och cerat till läpparna. Sår i huden ger lätt infektioner.
  • Gör gärna aktiviteter med andra utomhus. Minskar risken för smitta och är bra för motionen. 

Den stora utmaningen är att få i en vana så dessa punkter inte påverkar det vardagliga livet i allt för stor omfattning. 

  
För att förbättra luften i inomhusmiljön så har jag investerat i en luftrenare som är rekommenderad av Astma- och allergiförbundet. Den rengör luften upp till 99,97% från pollen, kvalster, bakterier, virus, rök och lukter.  

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så finns det mycket som jag inte kan påverka i mitt liv, men jag vill försöka att påverka det jag kan. 

Avslutningsvis så vill jag säga att jag är nöjd över gårdagens prestation. Jag gick till sjukgymnastiken även fast jag fick en panikångestattack precis innan. Väl på sjukgymnastiken så fixade jag 3*10 armhävningar! Det var inte längesedan som jag hade som mål att göra 10 armhävningar. På eftermiddagen fick jag kämpa med panikångest igen, men jag dog inte även om jag stundtals trodde att sista tiden var kommen. På fredag ska jag träffa min läkare på vårdcentralen för första gången och förhoppningsvis få tid för samtal hos en KBT-terapeut. Jag har redan nu börjat att kartlägga mina attacker och skall ge ett exempel på hur det kan se ut:

 Datum: 1 sept

Skattning (1-10): 8

Plats: Började på sjukgymnastiken och fortsatte i hemmet

Tid: 12:00   

Hur länge varade det: Inte över vid 15:30. Blivit lite bättre. Blev starkare vid 17:00 igen. 

Symtomer: Pirr/stickningar i benen. Översköljande värmekänsla. Hårda hjärtslag, extra hjärtslag eller något liknande. Svettiga händer och fötter. Kall om fötterna. Tight i halsen, tyngdkänsla på bröstet.Spända käkar. Svårt att koncentrera mig på när andra pratar. Pirr/illningar i magen. Dimmig huvudet.
Vad gjorde jag när attacken började:Gjorde sista setet på mina armhävningar och jag fick hög puls och blev rädd när pulsen inte gick ned så snabbt som jag önskade för att jag skulle känna kontroll på andningen.   
Var jag ensam: Två andra patienter på sjukgymnastiken, samt tre sjukgymnaster. I hemmet så var jag själv. Emma körde mig i bilen. 
Vad tänkte jag före attacken: Nu har jag pressat kroppen för hårt och får inte ned pulsen, nu tappar jag kontrollen och får en attack på sjukgymnastiken. 
Vad tänkte jag under attacken: Nu är det något som är fel, mitt hjärta kommer att sluta slå, mitt hjärta kommer att rusa, jag kommer att få andnöd, jag kommer att få en stroke, nu händer det något allvarlig detta är inte en del av panikattacken, nu har det hållt i sig för länge på grund av att min kropp är för utpumpad, jag kommer att tappa kontrollen och tvingas åka ambulans, om det bara varit en panikattack så hade dessa känslor och sensationer försvunnit nu, jag har en infektion i kroppen och nu har jag stressat kroppen för mycket och något hemskt kommer att hända. Nu sväller halsen igen. Mina näsborrar vidgas vilket innebär att jag inte får luft. 
Hur pratade jag tillbaka till rädslan: Inget allvarligt har hänt tidigare. Det har alltid gått över. Jag syresätter mig bra och min puls har faktiskt gått ner. Jag känner igen dessa känslor och sensationer sedan tidigare. Jag måste våga stå ut med dem för att se vad som händer. 
Vad gjorde jag för att lugna ner mig själv: Fokuserade på djupandning, tittade hela tiden på pulsklockan, tog syremättnaden, lyssnade på avslappnande musik, drack vatten och tog en frukt, Ringde till avdelningen för att berätta om mina täta ångestattacker och rådgivning. 
Hur slutade attacken: Inget allvarligt har hänt efter fyra timmar. Bara jobbiga panikångest tankar, känslor och sensationer. Tog två Stesolid vid 18:00 när ångesten blev starkare igen, samt mitrazapin och sömntablett vid 19:00. Mådde ok vid 21. Inget allvarligt hände.
Hur skulle jag vilja agera annorlunda nästa gång: Inte kolla syremättnaden, inte kontrollera pulsen. Våga stå ut och hoppas på det bästa. Den som lever får se.

Leave a Reply

