Nya framsteg

 Förutom spirometri så är 6 min gångtest ett verktyg som man använder inom sjukvården för att utvärdera lungfunktion. Den 22 juni gjorde jag gångtestet för första gången. Då startade jag med en syremättnad på 96% och gick 400m på 6min. Efter 400m var min syremättnad ner på 90% som lägst. Igår gjorde jag samma test igen och hade syremättnad vid start på 97-98%, puls 82 och gick 545m på 6min. Efter 545m var min syremättnad 97% och puls 127. Efter 2 min vila var min syremättnad 98, puls 105 och efter 4min 97-99% i syremättnad och puls 92-93.  

Dock vill jag resevera mig för vissa felvärden som förekommer med pulsoximeter +/- 2, samt att jag gick 30m i en fyrkant istället för mellan två koner på en rak linje som är standardtestet. Jag tror personligen att min syremättnad låg på 93-95% som lägst. Distansen kanske var något kortare. Så, nu har jag reserverat mig för eventuella felkällor inför det kliniska gångtestet som jag skall utföra på sahlgrenska i slutet på september. Jag räknar hellre för lågt än för högt för att slippa orealistiska förväntningar. Men oavsett så har jag gått framåt väldigt mycket på 8 veckor.  Jag hade som delmål att klara 500m med en pox som lägst 93% och det vågar jag säga att jag har klarat nu. Sen vet jag inte hur mycket cellgifterna som jag fick denna onsdag påverkar min kropp. 

Ett annat delmål som jag satt upp är att under minst 10min på en eftermiddag hålla en puls under 80 slag/min i sittande ställning. Det delmålet uppnådde jag i förrgår när jag under 10min låg mellan 67-75 slag/min i puls. Målet med min vilopuls är att ligga under 60 slag/min  uppmätt på morgonen innan jag kliver upp.  

Trevlig lördag! 

Leave a Reply

