Träning gör dig sjuk

Aldrig har frågan om immunförsvaret varit så aktuellt för mig som nu. Det beror på att mitt immunförsvar är för starkt och vänder sig mot den egna kroppen. Dock har jag ställt mig frågande till påståendet att immunförsvaret är för “starkt”. Anledningen till detta är att personer med dessa typer av sjukdomar ofta äter livsmedel rika på antioxidanter, vitaminer och mineral. Vanligt är också att man tar tillskott av D-vitamin , fiskolja och tränar för att stärka immunförsvaret och minska inflammationer, samtidigt som man som jag får kortison och cellgifter i syfte att dämpa immunförsvaret. Borde inte dessa olika interventioner vara motsägelsefulla? Det är något som jag skall ta upp med mina läkare på reumatologen. 

Det allra flesta människor kan nog skriva under på att träning är bra för vår hälsa. Men det är en sanning som behöver belysas ur rätt perspekiv.  Idag är det populärt att träna väldigt hårt och mycket. Jag  har inte kollat upp statististik över hur många elitmotionärer som vi har i vårt land dvs personer som tränar intensivt 5-6ggr/veckan, men jag är ganska övertygad om att denna grupp har ökat markant i och med trender som crossfit, triathlon, hinderlopp, multisport etc.  Om målet är maximal prestation så finns det en vinst med att ligga på gränsen gällande intentsitet, varaktighet och mängd mätt i antalet minuter eller timmar / veckan. Att pressa kroppen till det yttersta är en förutsättning för att plocka fram den överkapacitet som måste till för att sänka tiden på milen, slå personbästa i knäböj eller lägga på sig  1 kg muskler, om man redan ligger på en hög nivån. Skillnaden mellan elitidrottare som Kalla och den lokala elitmotionerande triathleten är inte särskilt stor när man mäter antalet timmar per år ( 800-1200tim). Däremot så ser kvaliten på träningen ofta annorlunda ut. 

Men hur hälsosamt är det att flera gånger i veckan pressa sin kropp till det yttersta? När jag läste en artikel ur läkartidningen om träningens effekt på immunförsvaret så blev det tydligare att träning för hälsa och träning för prestation är helt olika saker, vilket enklast kan illustreras med denna bild. 

  

Vad inbegriper då definitionen måttligt fysiskt arbete? Det är ju en ganska svår fråga att svara på. Jag skulle vilja  säga att det är indviduellt och om du är en person som ofta får inflammationer i muskler och leder eller förkylningar i samband med träning så är det troligt att du inte tränar måttligt. Om målet inte är OS så finns det ingen anledning till att inte dra ner på tempot. Framstegen kommer oavsett. Över tid kommer du att vara i en kontinuerlig progression om du tränar måttligt eftersom tiden för vila på grund av sjukdom kommer att minska. En bra riktlinje är att du upplever att du känner dig återhämtad mellan varje träninggspass. Du ska helt enkelt känna dig pigg. Trötthet, svaghet, hög eller ojämn puls vid annars lätt ansträning, dåligt humör, brist på motivation är alla tecken på att du inte tränar för att må bra, utan för att bli sjuk. Ibland har man tur och får en superkompensation av sin “nedträning”, men eftersom det inte övervakas av proffessionella tränare så är det en strategi som inte bör finnas med för vanliga motionärer anser jag. Det är med andra ord väldigt svårt för gemene svenssons att se sambandet mellan upplevt mående och hälsobringande faktorer som kost och motion. Vi ser sambandet när vi mår bra men inte i lika hög utsträckning när vi börjar må dåligt.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att du skall göra små framsteg varje vecka. Om du inte gör framsteg så ger du inte kroppen tillräckligt med näring och/eller återhämtning. En del männskor får samma effekt av 2 pass i veckan som av 5 pass. Mer träning är med andra ord inte bättre. Det är också helt okey att känna sig nöjd med vad man har åstadkommit och träna för att bibehålla sina resultat. Istället för att försöka nå nya höjder i sin träning så kan man försöka få ihop helheten i sitt liv. 

Trevlig onsdag!   

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s