Träning 

Sjukgymnastik och träning hemma är en viktig del av min rehabilitering. Tillsammans med min sjukgymnast får jag möjlighet att utmana min gränser, vilket är av stor betydelse för att jag skall göra framsteg. Kroppen är medtagen för att uttrycka mig milt. Att jag tappade 6-7kg rena muskler på bara några veckor är helt ofattbart. Från 10 maj till 3 juni gick jag ner från 97 kg till 83kg. 

  
Muskler i över-ochunderarmar, käken, lår, ryggmuskler, ja muskler i hela kroppen behöver byggas upp igen. Som tur är så har min kropp svarat bra på både träning och behandling. Förra veckan uppnådde jag två delmål som var att göra 10 armhävningar och löpa i 1min. Visste ni att tackvare ett svenskt forskarteam som inriktat sig på myosit så kunde man genom forskning visa på att träning inte bara var bra utan också  avgörande för livskvaliten för personer med myosit. Fram till början på 90-talet så fick myositpatienter stränga uppmaningar om att inte träna eftersom det skulle öka inflammationer i kroppen. Dessa rekommendationer bidrog till att många blev rullstolsburna och beroende av andra hjälpmedel. Idag vet man genom studier att förhållandet är det omvända: Om patienter med myosit tränar så får man tillbaka muskulära styrka och uthållighet. Man blir i mycket lägre grad invalidiserad, samt så minskar(!) inflammationer i kroppen. 

Jag är verkligen nöjd över mig själv. Varje träningspass som jag  genomför är en stor seger. Oro för att jag ska ta ut mig för mycket finns alltid med i bakhuvudet, men med läkarnas ord färskt i  minnet att det inte är något fel på mitt hjärta, att testerna inte visar på myosit i musklerna och att min lungfunktion ligger inom normalvärden så gör jag mitt bästa för att inte stressa upp mig. Det vore en annan sak om jag hade ett sjukdomstillstånd där jag blivit avrådd att utföra olika aktiviteter. 

Det krävs inte mycket för att min kropp ska reagera på högvarv. I förrgår så hända en incident med min sambos syskonbarn. Inget allvarligt, men det var tillräckligt för att jag skulle bli lite yr och få panikkänslor. Samma reaktion fick jag när en bil med hög bas stod framför oss i en bilkö.Det kändes som att dunket gick rakt in i märg och ben.Att vara så sårbar och utelämnad är nytt för mig. Även om jag med mitt intellekt förstår att situation inte är livshotande så kan jag inte hindra min kropp från att balla ur. 

  
Det är också “urballningen” som jag är rädd för när jag tränar, går i affären eller är på stan  för att ta en fika. Som tur är så går det framåt och jag har blivit tryggare med att inget allvarligt kommer att hända och om det skulle inträffa något så är det inget jag skulle ha kunnat förebygga. På fullaste allvar så lever jag efter “skolboken”. Jag extremt bra mat där jag har en balanserat intag av mineral, vitaminer, protein, fett och kolhydrater. Jag har i stort sett uteslutit allt rött kött och gluten eftersom det finns studier som visar att det kan finnas en vinst för personer med reumatiska sjukdomar att minska intaget av dessa livsmedel. Istället äter jag mycket fisk,grönsaker, frukt, bär och nötter. Även om det finns vissa indikationer på att mejeriprodukter kan öka inflammationer så väljer jag att dricka mjölk och yoghurt till frukost.  Yoghurt skyddar också magen från att  inte bli så påverkad av medicinerna som jag äter. 

  
Jag är också noga med att fylla på med vätska under hela dagen. En tillbringare med citronskivor och pressad ingefära står redo att förtäras varje dag. Ingefära har i studier visat sig påverka makrofager så att dessa inte skickar ut så många signalmolekyler som orsakar inflammation. Ett daglig intag av fiskolja från Eskimo står också på den dagliga menyn. Detsamma gäller också för multivitamin och D-vitamin. Fiskolja är ett av få tillskott som faktisk har ett vetenskapligt stöd för att minska inflammationer och sänka dosen av immundämpande läkemedel som kortison för reumatiska patienter.  

     

Fiskolja

Studies have shown that people with diseases that involve chronic inflammation have reduced levels of pro-resolution molecules.Other studies have revealed that these molecules are sharply reduced with age. In fact, it is this deficiency that is now recognized as one of the chief reasons that we increasingly suffer from chronic inflammation as we grow older.

Fortunately, by restoring levels of pro-resolution molecules to normal levels, many inflammatory processes can be rapidly resolved and healing can begin.The best way to restore those levels is by taking fish oil to boost your body’s omega-3 content, since pro-resolution molecules are produced in response to a high omega-3 concentration.The resolvins and protectins are directly formed from the omega-3 fatty acids eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). Interestingly, beneficial lipoxins are formed from arachidonic acid, but require high omega-3 concentrations for their production.

D-vitamin

D-vitamin har en förmåga att trimma immunförsvaret så att det reagerar effektivare mot virus och bakterier. Brist på D-vitamin sänker kapaciteten hos en rad olika biologiska system, bl.a. de som hanterar infektioner, säger Helena Linge vid Avdelningen för lungmedicin vid Lunds universitet.

   
 Min sömn är också bra och jag sover 8-10 timmar vajre natt med 4-5 timmar djupsömn. Att bara sova mycket är inte det som är viktigt. Sömn med kvalite är det som gör mest nytta för kroppen. Det finns starkt stöd för att sömnbrist ökar inflammationer i kroppen. Tack vare mitt aktivitetsband från Garmin så kan jag se hur bra sömn som jag har. Vilka möjligheter som kommer med ny teknik!

Vad kan bli bättre?  

  
Avslappning och meditation och fler verktyg med hjälp av KBT för att hantera oro är definitivt områden som kan jag kan förbättra. En uppmärksammad studie över 362  hjärtpatienter som fick genomgå KBT visade att  efter nio års uppföljning hade KBTgruppen 41 procents lägre risk för återinsjuknande i en kardiovaskulär sjukdom och 45 procents lägre återinsjuknanderisk i en ny hjärtinfarkt jämfört med kontrollgruppen. Resultatet gällde efter justering för olika bakgrundsfaktorer som ålder, kön, civilstånd, utbildning, rökvanor och andra samtidiga sjukdomar. När det gällde traditionella riskfaktorer fanns ingen skillnad mellan grupperna. Studien har stark signifikans och vill du läsa en sammanfattning så hittar du mer information här…

Förklaringen till att en beteendemodifiering har en positiv inverkan för en del hjärtpatienter tror man beror på att det uppstår biokemiska förändringar i kroppen som man ännu inte kan förklara. Vem vet vad terapi kan göra för mig?

Jag har ingen aning om min livsstil spelar någon roll i det långa loppet för min sjukdom, men jag väljer att göra saker som jag tror på och som jag tycker är intressant. Det ger mig trygghet och livskvalite. 

Leave a Reply

