Mitt team

  
Vad tänker du som läsare på när du ser den här bilden? Jag ser ett team där varje person spelar en viktig roll för den slutliga utgången av tävlingen. På samma sätt ser jag på mitt liv idag och min sjukdom. Utan ett bra team så minskar mina chanser att placera mig bra i tävlingen som i detta fall blir en synonym för livskvalitet. Jag skulle kunna lägga till levnadsår, men det vore ett sjävbedrägeri. Lycka och glädje handlar om stunder av närvaro och inte om att bara få existera. Det faktumet har tyvärr inte förändrats efter att jag blivit sjuk. Jag skriver tyvärr för hur skönt skulle det inte vara om den medvetna närvaron ständigt skulle komma till oss utan att vi behövde anstränga oss? Min upplevelse är att människor generellt går på auto-pilot och väntar på att olika problem skall lösas och därefter är planen att man ska börja leva på riktigt. Helt plötsligt kommer insikten att alla “problem” som man klarat av var en del av livet.Tiden stannade inte bara för att vi valde att slänga bort våra dagar på att  önska oss något bättre.

  
Min mamma insjuknade i cancer i oktober förra året. Efter 4 månader så somnade hon in på hospis i Sundsvall. Trots att hon var svårt sjuk så slutade hon aldrig visa mig hur betydesefull jag var. Och med den erfarenheten med mig i bakhuvudet så vet jag att även om man har dåliga dagar och problemen ligger som tunga moln i fjärran så har man ändå en chans att få finnas till för någon annan. Vi blir lyckliga av ge och olycka av att vara för mycket i vår egen bubbla.

Hur ser då mitt team ut? I mitt proffessionella nätverk har jag läkarna på Sahlgrenska och den kloka personalen på avd 115, sjukgymnast, psykiatriker,diestist och om några veckor en KBT-beteendeterapeut. Jag är också medlem i två stödgrupper för personer som har samma sjukdom som jag har. Privat så har jag en fantastisk sambo som ser till att jag får bra mat och många kramar, men också nödvändiga sparkar i röven. Jag har även turen att vara omgiven av fina vänner som ger mig utrymmes  att vara den jag är. Sist men inte minst så har jag väldigt bra arbetskamrater och chef som gjort det möjligt för mig att komma tillbaka till arbetslivet i min egen takt. 
 Trevlig söndag!

Leave a Reply

