Oväntade testresultat

  
För att mäta min nuvarande lungfunktion och ta reda på hur skadade min lungor är så var jag igår på en spirometriundersökning på Sahlgrenska. Spirometrin ger obejktiv information om normalvärden för lungfunktionen utifrån ålder, kön och kroppslängd. 

Under testet fick jag andas in och ut med olika intensitet och tempo. Vid ett test skulle jag hålla andan efter att jag sugit in syrgas. Inklämd i liten bur fick jag också andas i ett munstycke som testledaren vid ett givet tillfälle täppte igen varvid jag skulle andas med korta pulserande andetag. 

Återkoppling av testresultaten gjorde en av läkarna på reumatologen idag. Hon berättade att alla mina värden låg inom vad som anses normalt dvs att jag har en normal lungfunktion och att man var mycket glad över resultatet. Sammanfattningsvis så har mina lungor på tre månader gått från att vara totalt inflammerade och kollapsade till att fungera normalt. Det trodde jag aldrig, särskilt med tanke på hur krävande det är i vardagen med trappor, promenader etc.

Trevlig fredag!

Leave a Reply

