The road back

Min läkare gick igenom mina prover idag och mitt infektionsvärde(sänka) var 0 eller under 1 beroende på hur man vill tolka det. När jag insjuknade så var mitt infektionsvärde  300! Positiv skillnad med andra ord. Detta innebär också att jag svarat bra på mina behandlingar. Alla mina övriga värden( vilket är mååånga. Typ 100 st eller nått) var fullt normala, vilket i sin tur innebär att min övriga organ funkar bra. Igår träffade jag också min ögonläkare på Skas och min syn har tydligen blivit bättre på vänster öga även fast jag ser skitdåligt. 

Min resa så här långt: 

  

7 maj. Ligger i soffan på jobbet på grund av värk i mina ben

9 maj. Några timmar innan jag åker till vårdcentralens jourtid i tron om att jag hade influensa

 

11-26 maj . Sjukdomen sprider sig i rasande fart. Läkarna prövar med allt

  

Lungorna kollapsar. Läkarna beslutar sig för att skicka mig till Ecmo-center som en sista utväg

  

Vaknar upp på Ecmo-center ur en två veckor lång mardröm. Den nya behandlingen ger effekt direkt. 28 maj

 

 

30 maj. Rehabiliteringen tillbaka börjar. .Sängcyklar med 1 ben. Det andra är fäst vid Ecmo-maskinen

  

Efter en vecka på Ecmo så har jag tillfrisknat så pass att jag kan få åka till Sahlgrenska för vidare intensivvård.6 juni.Står för första gången. 94% syremättnad med syrgas. Vad yr och rädd jag var. Benen vägde bly och jag kunde bara trampa några steg på stället. För att kunna resa mig upp behövde jag hjälp av motorliften

  

Blir av med mitt drenage i lungan som sugit ut luft från min luftspalt.

  

Rehaben fortsätter. Nu cyklar jag med båda benen.Styrka med gummiband i sängen

  

Sonden borta. Får börja att äta fast föda. Herregud vad skönt. Kan också prata igen med hjälp av talventil på halsen

  

Tracken och respiratorn borta. Jag kan andas själv igen

   

Får komma vidare till reumatologen där jag får genomgå massiv med tester.Kroppen kartläggs

 

Kan gå igen. Kortare sträckor utan syrgas. Vägeb till den bilden var en fight

  

Rehabiliteringen fortsätter. Sjukgymnasterna Ingrid, Janus och Linda gör ett fantastiskt jobb. Tappa 14 kg på 4 veckor, vara 6-7 rena muskler

  

Mina älsklingar och mest betydelsefulla stöd.

 

Rehab,rehab


 

Tränar inandningsmusklerna

  

Träffar Lovis för första gången sedan jag blev sjuk.

Kan hålla Esther helt själv !

 

Emna håller föredrag. Jävlar vad vacker hon är. Helt perfekt

  

Tänk att det kan vara så härligt att sitta på ett cafe

 

Börjar se lite piggare ut.


 

Mer tester

  

Mer rehab

 

Bra mat. Viktig del i rehabiliteringen

 
Hemgång. Läskigt, jobbigt, härligt, roligt. 

Sahlgrenska var 4 vecka för fortsatt behandling.

  
Även om jag har mina dåliga dagar så är det allra flesta dagar väldigt bra och jag ser positivt på framtiden. Att läsa min blogg är inte alltid lätt eftersom jag ibland skriver när jag har suttit i dåliga känslor. Stundens ingivelse med andra ord.Då är det nog nära tillhands att tro att jag är helt handikappad och totalt deppad, men så är inte fallet. Långt därifrån. Det är också av denna anledning som jag behöver människor runt mig, både vänner, familj och professionella, som kan ge ett konstruktivt och mer sakligt perspektiv på min livssituation. Människor som hjälper mig att utmana mina rädslor och som kan härbärgera mina känslor av tillfällig hopplöshet. Det är alltid svårt att tolka vad andra upplever, särskilt när allt är ett subjektivt virrvarr. Jag personligen kommer snabbt upp på sadeln igen när jag får en kram och något konkret att arbeta med t ex att få hjälp att ringa in problemet. Om jag kan ringa in problemet så kan jag också ta reda på hur jag kan må bättre dvs målet med problemet. 

  
Trevlig fredag och helg!

One response to “The road back

Leave a Reply

