Självbevarelsedrift

Om jag nu har fått en kronisk sjukdom så blir ju frågan givetvivs vad kan jag göra för att må så bra som möjligt och vad ligger utom min kontroll? Vem skulle inte göra det? Självbevarelsedrift tror jag det kallas. 

När jag började bena ut frågan om vad jag kan påverka så visade det sig att det är ganska mycket. Övergripande så handlar det om att träna,äta, sova ,ta mediciner och delta i de behandlingar som läkarna rekommenderar. Det låter inte så svårt eller hur?  Ändå så är jag en av få patienter som håller sig till denna regim fullt ut på min avdelning! Varför? Anledningarna är givetvis olika och jag är inte rätt person att säga vad som är rätt eller fel. Vissa är helt enkelt för sjuka för att  orka göra något överhuvudtaget. Däremot så vet jag att utifrån min unika situation och funktionsförmåga så kan jag kan äta, jag kan lägga mig i tid, jag kan cykla, jag kan dra i band och lyfta vikter, jag kan Pep-träna, jag kan köra avslappning, jag kan ta promenader och jag kan ta mina mediciner. Givetvis kan jag göra och gör mycket mer, men poängen är att det är många saker som kan jag påverka och för mig är det viktigt att jag gör dessa saker för att känna mig nöjd med mig själv.  

Ta träningen som exempel. Jag Pep-andas morgon och kväll för att stärka min inandningsmuskel, samt så övar jag på bukandning. Det sistnämnda är inget som förslagits av någon läkare eller sjukgymnast, utan av en läsare som är yogainstruktör. Istället för att ligga på 15-25 andetag/min så ligger jag nu på 8-12 andetag/ min vid vila. Vid meditation så ligger jag på 3-6 andetag/min. Bukandning använder jag inte bara vid vila utan även vid fysisk aktivitet. Att skapa ett medvetet och effektiv andningsmönster har en avstressande effekt och ger mer energi. 

  

Fysisk träning i form av styrketräning, stabilitetsträning, rörlighet och kondition är bra av så många anledningar att jag inte kan räkna upp dem här.  Bättre kondition ger lägre vilopuls och avlastar hjärtat. Styrka i den bakre kedjan och bålen ger bättre hållning när jag sitter , går och står vilket bland annat skapar en effektivare arbetsekonomi, förebygger skador och motverkar onödig värk i leder.

Kost

I en pågående studie har man sett att en betydande del av alla patienter inom reaumatologens slutenvård har nedsatt nutritionsstatus dvs patienterna får inte i sig den näring som behövs för att kroppen skall må bra. Orsaken till detta är i de allra flesta fall okunskap hos patienten. Konsekvensen blir längre vårdvisstelse och sänkt livskvalitet. Bara 18% av patienterna har kontakt med en dietist. Med detta sagt så vill jag också lyfta fram att sammanfattat från olika studier så tror 33-75% av patienterna att kosten har betydelse, 20-50% har prövat att lägga om kosten i ett försök att lindra symtom.  Själv så fokuserar jag på att äta frukost, lunch, middag och kvällsmål. Därimellan dricker jag näringsdrycker. Jag var nere på 83 kg när jag var som sjukast och nu är jag uppe i 88,9kg.  Mina sår har läkt bra,min kropp har kunnat återhämta sig efter den tuffa IVA perioden både i styrka och uthållighet och jag har (peppar peppar) sluppit infektioner. Det spelar ingen roll vilka mediciner jag får om jag inte får tillräckligt med näring så kan inte kroppen reparera och bygga celler och därmed blir också ett tillfrisknande omöjligt.   

Ta proteiner som exempel. Visste du att i en enda cell finns 150 000 olika proteiner som är uppbyggda av 20 st aminosyror i olika kombinationer. Alla dessa proteiner har sina unika funktioner.

 Om du inte tillför kroppen de essentiella aminosyror så kan inte kroppen bygga kroppseget protein och då finns risken att man drabbas av ett tillstånd som kallas kwashiorkor och kännetecknas av ökad infektionskänslighet och utmattning. Två symtom som du inte vill drabbas av när kroppen är sjuk.  Möjligheterna att få i sig tillräckligt med näring är väldigt många; vanlig mat och dryck som du äter och dricker via munnen, sond via näsan, dropp intravenöst  och mattub via en slang till magsäcken.  Med andra ord så  ska du vara väldigt, väldigt sjuk för att inte hitta ett sätt att få i dig näring.   

Sömn

Jag sover cirka 8 timmar varje natt och är utsövd när jag vaknar. Ibland händer det att jag sitter uppe så att jag inte får mina timmar med sömn och det märker jag av dagen efter. Jag har lätt för att sova och jag har inga godtagbara anledningar till att slarva med sömnen. Förenklat kan man säga att sömn är uppbyggande och att vara vaken och aktiv är nedbrytande. Om vi är vaken18-20 timmar om dygnet och har en dålig sömnkvalitet så utsätts kroppens celler för en enorm stress och konsekvenserna blir på längre sikt sjukdom i en eller annan form. Ofta kopplar vi inte sömnen till trötthet och utmattning utan istället så vänder vi fokus mot olika mikronäringsämnen som vitaminer och mineral, samt mot naturkost.     

Mediciner

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så visade en studie att orsaken till att  patienter inte blir friskare beror ofta på att man inte följer läkarens ordinationer. Ett vanligt misstag är t ex att sluta ta sina mediciner när symtomerna försvunnit. Bara att fullfölja en penicilinkur kan vara en utmaning för många.  Att ta mina mediciner är med bakgrund till det jag nyligen skrivit en sak jag själv kan vara noggrann med. 

Förutom att göra mitt bästa för att sköta kost, sömn, träning och mediciner så registrerar jag puls, andningsfrekvens, temp,syremättnad ,blodtryck, steg och distans varje dag via en app. Jag har också börjat skriva dagbok. 

   
   
Tanken med denna registrering är att jag längre fram möjligen kan se trender och samband och förhoppningsvis öka mina chanser att se varninngssignaler t ex för inflammationer och infektioner, innan det går så långt som sist när jag höll på att dö på kuppen. Exempel på varningstecken är att min syremättnad går ner vid vila, feber, huvudvärk,andningsfrekvensen börjar gå över 20andetag/min vid vila, styv i nacken, frossa, systoliska trycket börjar börjar falla mycket, pulsen ligger på >110slag/min vid vila . Den kliniska bilden för infektioner ser ibland annorlunda ut för personer som tar immunhämmande läkemedel så ovanstående symtomer behöver inte finnas med för att en infektion skall vara på gång.  Att hålla koll på dessa parametrar ger inga garantier med andra ord. Det gäller att jag kan hålla distans för att det inte ska bli ett alltför omfattande kontrollbehov eller som Anna Kåver så klokt uttryckte i titeln på sin bok Att leva ett live, inte vinna ett krig. 

Det var lite kort om vad jag sysslar med på dagarna. 

Trevlig onsdag!

 

       

   

 

One response to “Självbevarelsedrift

  1. Wow! Vilka resultat =) Härligt att du märker av skillnaden av andningen =) Kul att du nämner mig =)
    När du använder hela det långa, djupa andetaget, frön magen, bröstkorgen ända upp till öronen då syresätter du dig upp till 12 gånger mer än med ett vanligt andetag! Hur häftigt är inte de?
    Du är en kämpe, en förebild grabben! Så intressant att läsa om dina framsteg, dina små tips om hur viktigt det är att röra på sig, äta bra & framförallt se till att man får i sig av de som kroppen behöver! Hmm, skulle nog behöva gå kurs i detta =/ =)
    Lycka till med allt! & lyssna på kropp & knopp!!!

Leave a Reply

