Tidig morgon 

På grund av förhöjda levervärden under torsdag och fredag förra veckan så beställde min läkare en ultraljudsundersökning på buken för att utesluta olika orsaker. Mina värden var dock mycket bättre igår. Troligen beror det på medicinerna . Igår när jag och Emma spelade minigolf så ringde avdelningen och meddelade att jag skulle på . Nu gick det inte att göra något ultraljud eftersom jag hade ätit mat och skulle fasta 8 timmar för att få göra undersökningen. Istället blev jag inbokad klockan 08.00 nu på morgonen. 

 

I väntan på jourläkare för ul

 
Varje undersökning innebär mer eller mindre en väntan och till detta ofta en oro. Vad mer skall framkomma? Räcker det inte som det är? Tänk om ditt eller datt händer…. Det är några av alla tankar som forsar genom mitt huvud.  Och nej, jag vrider mig inte av oro dygnet runt. Mina dagar går precis som för alla andra upp och ner. Jag ligger inte heller bara i sängen dygnet runt med blicken fäst i taket och sjunger Vem kan segla för utan vind.  Anledningen till att jag tar upp detta är för att jag ibland får e-post och meddelande från människor som menar väl men som verkar lida mer än vad jag gör. 

Till skillnad från många andra med reumatiska sjukdomar så har jag ännu( peppar peppar) inte haft några smärtor eller värk, bortsett från korta episoder vid operativa ingrepp t ex när en jourläkare på IVA satt in mitt drenage 6 cm får långt in så att det låg som en kringla kring lungsäcken. Som tur var så kunde min ordinarie läkare på IVA backa drenaget och smärtan försvann. 

Mina främsta symtom är att jag är trött och svag i kroppen. Jag blir jämfört med innan jag blev sjuk snabbt ansträngd. Jag ser dåligt på vänster öga och är dåsig i huvudet för jämnan.

Min fysiska status:

Muskelstyrka- OK

Nervledningsförmåga- OK

Hjärta- OK

Njurar- OK

Lever- OK

Gallgångar och gallblåsa- OK

Syremättnad vid vila- 96-99% Ok

Syremättnad vid ansträngning( beroende på vad)- 90-96%  Ok

Puls vid vila: 90-100 bpm/min Hög

Andningsfrekvens: 9-14  Ok

Blodtryck: 140-135/80-90 högt

Avslutningsvis så visade ultraljudet att allt var normalt i buken. Inga avvikelser. 

Trevlig söndag! 

Leave a Reply

