Bakslag i minigolf 

En dag i bakslagets tecken. Emma och Esther var på besök. Eftersom det har gått så bra med träningen och promenader så bestämde jag mig för att vi skulle gå till Linnéplatsen. En sträcka på cirka 5 km med backar.Väl nere på stan åt vi lunch och därefter gick vi mot minigolfbana som ligger vid botaniska. 

   
 

Så långt gick det bra. Dock så kom en oväntad överraskning när vi skulle gå hem igen. En bit upp efter gångbanan så sätter jag mig för att vila på en bänk vid Annedalskyrkan. Efter några minuter så får jag krypningar i benen och hela kroppen börjar strejka med skakningar och hjärtklappning. Jag trodde på riktigt att jag skulle kollapsa och dö. Ambulansen fick hämta mig och därefter blev det avsläpp på min avdelning. Syresättning, EKG, puls och blodtryck var OK. Dock krävdes det oxascand och stesolid innan kroppen lugnat ner sig. Det tog över en timme! 

Orsaken? Ja, jag tog ut mig för mycket helt enkelt. I kombination med cellgifter, kortison och andra mediciner så sa kroppen ifrån. Det kändes ju bra och därför tuffade jag på. Problemet är att jag går efter min andning och hur ansträngande det känns, men mitt hjärta och puls har jag inte lika bra koll på. När jag väl vilar så märker jag hur mycket hjärtat får arbeta. Innan promenaden hade jag dessutom kört cykelintervaller i 20 min. 4*30 sek på 50watt och 3*30 sek på 75watt. Resterande tid cyklade jag i lugnt tempo på 25 watt. 

Mitt största tillgång och nu min begränsning är att jag verkar vara van vid att ta ut mig och därför så pressar jag kroppen utan att tänka på det. Det är inte så att jag plågar mig, men jag har hög tröskel för “sund” smärta och obehag uppenbarligen . Nu får jag ta lärdom av denna erfarenhet ( se det ironiska med hänvisning till tidigare inlägg) och blicka framåt.

Trevlig lördag!

  

Leave a Reply

