Tonus i musklerna 

  
Äntligen börjar jag få tillbaka tonus i mina muskler. Att känna att man faktiskt har lår och rumpa är en härlig känsla. När jag tittar mig i spegel efter att ha duschat så ser jag lite av mitt gamla jag. Dock så ser rumpan ut som något som är taget från äldreomsorgen. Hänger rakt ner liksom, hahaha! Inte för att jag vill ha värsta brottaröven, men lite mer volym skulle ju inte skada. 

Det tar tid att bygga upp kroppen från denna pers helt klart. Mitt nuvarande träningsprogram ser ut enligt följande:

Dag 1    FM: Cyckling 20min, rörlighet. Sjukgymnast EM: Styrka för ben och axlar

Dag 2   FM: Cyckling 20min, rörlighet. Sjukgymnast. EM: Styrka för armar och rygg 

Dag 3   FM: Cykling 20min, rörlighet. Sjukgymnast. Bål

Dag  4  FM: Cyckling 20min, rörlighet. Sjukgymnast EM: Styrka för ben och axlar

Dag 5  FM: Cyckling 20min, rörlighet. Sjukgymnast. EM: Styrka för armar och rygg 

Dag 6   FM: Cykling 20min, rörlighet.  Bål

Dag 7      FM: Cyckling 20min, rörlighet. EM: Styrka för ben och axlar

Vad ger träningen då? Väldigt mycket. Dels är jag mer mobil. Jag kan duscha själva, sitta och äta, gå på toaletten själv, ta mig upp och ner från sängen. Jag har också mer ork och uthållighet vilket gör att jag kan gå längre sträckor utan paus. Jag har också fått bättre återhämtningsförmåga i lutningar och backar. Om man mäter min prestationsförmåga i steg så har jag gått från att trampa 10 steg på plast den 8 juni till att gå 8761 steg( 2liter syrgas) igår när Emma var och hälsade på. Idag gick jag 2100 steg under 27 minuter utan paus(1 liter syrgas), där backar ingick. Jag kom som mest upp i Ansträngande på Borg-skalan vilket gjorde att jag kunde föra ett samtal samtidigt som jag promenerade. Det var ett stort framsteg för mig. Om jag skall vara uppriktig så vet jag inte vad 1 liter syrgas gör för skillnad, men det är vad mina läkare vill att jag ska ha när jag anstränger mig så det är lika bra att följa ordinationerna. När jag läste rehabiliteringsvetenskap på Mittuniversitetet så minns jag från boken hälsoprevention i praktiken(?) att en av de största orsakerna till att patienterna inte svarade på behandlingar var att de inte följde läkarnas ordinationer. Man tog inte sina medicinerna, körde inte enligt rehabiliteringsprogrammen etc.  Därför tar jag lärdom av andras surt förvärvade erfarenheter och följer läkarnas föreskrifter, även om jag ibland inte alltid håller förstår dem.    

Leave a Reply

