Provresultat

Vid ronden idag berättade min läkarrna hur imponerad man är över min snabba återhämtning, vilket man betonar beror på min reserkapacitet som jag har tack vare att jag har haft en så bra fysik tidigare. Och med detta så har jag utveckla ett nytt ledord: Träna inte för hålla dig frisk, utan för att klara av att bli sjuk. Om jag inte hade byggt upp en reservkapacitet så hade jag inte klarat av doserna med droger som jag fick på KSS i Skövde, eftersom läkarna var tvungna att ligga på extremt hög doser som låg på gränsen till vad en människa klarar av. Om jag inte hade haft en resekapacitet så hade jag inte klarat av den allvarliga lungsvikten som pågick under 2 veckor där jag svävade mellan liv ochh död. Om jag inte hade haft en reserkapacitet så hade jag inte kunnat gå två veckor efter Ecmo. 

Under dagen har jag också träffat en specialist på kärl och vener. Hon ansåg inte att  tilltäppning på venen i radius var något som man behövde åtgärda eftersom jag har bra blodförsörjning i handen och inte har några smärtor, nedsättning i handstyrka eller uthållighet. Hon förklarade också att venen har bildat nya kärl och delat sig som en konsekvens av tilltäppningen. Det är kroppens sätt att självläka. Ganska häftigt eller hur? Tilltäppning kunde även ha funnits där långt innan jag blev sjuk.   

Eftersom jag har en hög vilopuls så har även en specialist inom kardiologi blivit inkopplad. Vid granskning av undersökningen från ultraljudet på hjärtat och mina EKG som sköterskorna har tagit så ansåg kardiologen att allt var normalt utifrån omständigheterna. För mig innebär det att jag får hålla ut med min höga vilopuls.  

Resultatet från muskel – och nervtestet visade inga tydliga avvikelser. Möjligen så kunde det finnas avvikelser med att dessa inte var nya utan gamla och troligen  orsakad av ett diskbråck i ländryggen. 

Det ger hopp att titta på gamla bilder. Nu börjar jag känna igen mig själv igen. Första bilden är tagen 31 maj och den andra idag den 23 juni. 

Trevlig tisdag! 

 
  

Advertisements

3 responses to “Provresultat

  1. Halloj!
    Alltså vilken resa du gör =) helt otroligt att få följa dig genom din väg tillbaka =)
    Kom på nu med tanke på din höga vilopuls, har du testat det långa yogiska andetaget?
    Lägg dig ner på rygg, lägg enda handen på magen, vid naveln, den andra så fingrarna når bröstkorgen. Ser till att armbågarna ligger avslappnade.
    Du ska nu andas med magen & låta bröstkorgen vara stilla!
    Andas in genom näsan, fyll magen till bredden, som om du har en basket boll i magen, andas ut genom näsan, låt magen sjunka tillbaka igen, hela vägen ner mot ryggraden! Andas in genom näsan, fyll magen till bredden, ner mot ryggraden upp mot taket, andas ut genom näsan & låt magen sjunka tillbaka igen. Fortsätt att andas ett tag i din egen takt, låt kroppen själv bestämma när det är dax att andas in & andas ut.
    Nu ska du byta andnings sett till bröstkorgsandning, låt magen vara stilla!
    Andas in genom näsan, fyll bröstkorgen till bredden, enda ner till ryggen, ut mot armarna & upp mot taket!
    Andas ut genom näsan & låt bröstkorgen sjunka tillbaka igen, andas ut all luft!
    Andas in genom näsan, fyll bröstkorgen till bredden, fyll, andas ut genom näsan & låt bröstkorgen sjunka tillbaka igen!
    Fortsätt andas så i din egen takt, låt kroppen själv bestämma trakten.
    Nu ska du koppla ihop andningen, andas in genom näsan, fyll magen till bredden, fyll bröstkorgen till bredden, enda ut mot armarna, upp mot öronen, andas ut genom näsan & låt bröstkorgen & magen sjunka tillbaka igen.
    Andas in, fyll magen, fyll bröstkorgen, fyll till bredden, fyll, fyll, andas ut & låt bröstkorgen & magen sjunka tillbaka igen!
    Fortsätt så i din egen takt & låt kroppen själv bestämma takten!
    & ta ett djupt andetag in håll andan en liten liten stund & andas ut!

    Du har nu andas yogiskt =)
    När du finner flödet & andetaget går av sig självt så kommer du att finna att du andas lugnare, färre & färre andetag/minut medans du andas yogiskt =) & med det så kommer nog din vilo puls sänkas oxå.
    Med detta andetag så syresätter du dig så mycket bättre =)
    Denna andning kommer ifrån Mediyogan som Göran Boll utvecklat, jag är Yogainstruktör i Mediyoga ( hette Medicinsk yoga förut) finns Hur mycket bra yoga pass att köpa!
    Kämpa på & återkom gärna hur du tycker andningen går & vilka resultat du får =)
    Kram & lycka till!
    Carina

    • Vilket supertips! Tack Carina! Jag började att öva nu på kvällen och ska göra det till en daglig rutin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s