Relationer

Idag har min bästa vän Alma varit på besök. Det var väldigt roligt. Vi tog en promenad runt närområdet och pausade för kaffe och lunch. Totalt blev det nästan 4 timmar i utomhus. Alma och jag har genom åren uveckla en stabil relation och mycket tackvare den öppenhet och ärlighet som vi kan ha gentemot varandra. Vi kan säga till varandra om irritation uppstår över något och vi kan glädjas med den andra vid framgång. Vi vågar ta råd ifrån varandra när vi känner oss vilsna och vi stöttar varandra vid motgång. Vi vågar bli trött på varandra och hålla upp kontakten under en period, utan att vi räds att förlora vänskapen.

  
Jag är ingen expert på relationer. Dock så strävar jag alltid efter en balans när det kommer till givande och  tagande. Jag kan inte vara i en relation när balansen skevar totalt. Mina kvalitéer som person och mina resurser som jag besitter måste ses som attraktiva av den andra personen för att jag skall se en hållbarhet i relationen över tid. Detta finns alltid med i bakhuvudet. Att upprätthålla en jämnställdhet i en relation är inget som sköter sig själv, utan resultatet av ett medvetet agerande över dagar, veckor, år. 

På samma sätt är det i min relation med min sambo. Jag har fått höra att jag har haft tur som har haft Emma vid min sida hela tiden under den akuta fasen av min sjukdom. Det kan jag hålla med om, men när jag pratar om “tur” så syftar jag mest på att jag har hittat en kvinna med egenskaper som ärlig,pålitlig, kärleksfull, stabil, samtidigt som hon har ett jävla humör. Det är min typ av kvinna det. Jag vet vart jag har Emma, oavsett vilken aktuell status som vår relation har. Under våra 2,5 år som vi har varit tillsammans har det aldrig dykt upp några plötsliga överraskningar, utan när vi har upplevt känslor som missnöje, svartsjuka, ilska, sorg så har vi kunnat prata om det. Det har inte alltid varit lätt, men aldrig har jag tvivlat på att Emma är den rätta. För mig har det handlat, precis som jag nämde tidigare, om att upprätthålla en jämnställdhet i vår relation. Att jag och Emma periodvis har givit avkall på våra egna behov för att vi skall ge utrymme för varandras har varit vårt sätt att inte slita ut varandra i onödan och hålla kärleken vid liv.

  
Trevlig söndag!  

//Lars 

Leave a Reply

