Midsommar

Midsommar och vackert väder. Det var en riktig högoddsare kan jag lova. Väderhallåan visade upp en karta med regn och kyla, men icke. Min älskade Emma och Esther hälsade på. Tillsammans gick vi ut och jag promenerade i nästan en timme.Givetvis med pauser.Rullstolen fick Emma konka på ett tag sen så fick den agera eventuell back-up. Emma hade gjort en smarrig jordgubbstårta och tagit med karré och potatissallad som är det bästa jag vet! Hon är bara för bra❤️  

    Efter ordinationer från läkare så vill man att jag ska ha extra syrgas(1-2L) för att inte belasta lungorna för mycket när jag anstränger mig t ex vid styrketräning och längre promenader. Målpoxen är 95% dvs där jag ska ligga i syresättning vid ansträngning. Min kropp var trött idag, men samtidigt så var jag  starkare och uthålligare än bara för en veckan sedan när jag behövde gåbord och syrgas för att gå 100m. Det har hänt otroligt mycket just på den fysiska sidan. 

Kort om framsteg jag har gjort: 

21-22 maj fick sitta upp på KSS, neddrogad med hjälp av personal efter nedsövningen. Spydde rakt ut. 

26 maj kunde inte lyfta varken överkropp eller fötter från sängen. 

27 maj 4 personal hjälper mig upp till sängkant med Ecmo- maskin och respirator. Obehagligt kan jag lova. Sängcyklar med ett ben 10min.

5 juni Sitta vid sängkant med 3 personal , 85% syresättning. 10l syrgas. Utan respirator. 

6 juni stod upp för första gången

8 juni klarade att stå upp och trampa 10 steg på plats. Sängcyklar 20min med intervaller 15 sek snabbt, 45 sek lugnt. 

9 juni gick 25m med drenage i lungan och gåbord. 

11 juni 93m med gåbord,utan syrgas och drenage. Dock med lugnande och smärtstillande. 

12 juni 103 m med gåbord.2 l syrgas. 

15 juni 200m utan syrgas och gåbord

16 juni 2* 10 trappsteg + 200m gång. Ingen syrgas 

17 juni promenad utomhus 20min med backar. Trappan 2 våningar , 4* 10 trappsteg. Täta pauser för återhämtning. Ingen syrgas. Börjar cykla på en inomhuscykel som kräver sittande ställning. 

 
18 juni Promenad runt reumatologen 30 min. Ingen syrgas. 89-92% syresättning. 

19 juni promenad runt närområdet 40 min med backar. 2 l syrgas. 

Men kanske de största framstegen jag gjort är att jag kan prata igen med min sambo och mina döttrar, samt duscha och gå på toaletten helt själv. Vilken seger!   

 Idag kunde jag också gå nerför och uppför en kort stig och därmed fick jag möjlighet att sitta i naturen. 

 
Trevlig midsommar! 

Leave a Reply

