En dipp

Om jag ska vara helt ärlig så har jag haft en dipp idag. Jag har känt mig ledsen och nere. Som tur var så var Emma och Esther på besök vilket gjorde mycket för humöret. Det har varit svårt att se alla framsteg. Istället så har jag oroat mig för vad mer som ska framkomma i utredningen. Att hålla det sunda förnuftet i balans är inte alltid lätt kan jag lova. Särskilt inte när oro parasiterar sig på sinnet. Som jag har tagit upp i tidigare inlägg så är min resa mot tillfrisknande lika mycket en mental kamp som en fysisk. Och till skillnad från vad många tror så finns det ingen slutstation. Det handlar inte om att komma hem från sjukhuset eller vinna över sjukdomen. För mig så är skillnaden mellan en upplevelsen av lycka eller total överjävlighet en tillstånd som jag själv skapar.  Jag har möjlighet att varje dag när jag vaknar känna glädje och tacksamhet. Det är ett faktum som är lika aktuellt idag  som innan jag blev sjuk. Det är lätt att lägga fokus på yttre händelser när dessa är så extrema, men fråga som jag ställer mig är: Finns det någon i min situation eller värre som hanterar sina tankar mer till sin fördel? Svaret på den frågan är JA! Jag skulle kunna räkna upp 100 personer rakt av. Min utmaning blir att skaffa fler verktyg för att bli mer stabil och därmed uppnå en högre livskvalitét.  

  
Muskelbiopsin som jag gjorde för 3 veckor sedan visade inga konstigheter. Vid noggrannare analys visade det sig dock att biopsin inte var fullt normal. Det innebär troligen att sjukdomen också finns på olika ställen i musklerna.Glädjande nog så finns det inga misstankar om någon neurologisk sjukdom som MS, Parkinson, ALS etc. 

Idag gjorde jag ett test för att mäta musklernas ledningsförmåga och styrka. Det mesta såg normalt ut, men det var några avvikelser som läkarna ska titta närmare på. Utredningen fortsätter. Inget lämnas till slumpen. Det kommer att vara många vändor fram och tillbaka innan detta är över. 

   
 

Jag frågade läkarna vad jag kan själv kan göra för att hålla mig så frisk som möjligt och fick till svar att leva precis som jag gjort tidigare. Gällande kostråd så ger man inga vid reumatisk sjukdom och orsaken är att det inte finns tillräckligt med evidens, bara indikationer på att det ena eller andra livsmedlet har en viss påverkan på inflammationer. Västerländsk medicin i ett nötskal. Givetvis har kosten betydelse, men det är otroligt svårt att göra studier på livsmedel eftersom variablerna som man måste ta hänsyn till blir så många. 

  
Möjlighet till att få rehabilitering är också liten eftersom jag är ung. Men det verkar som att jag kommer att få remiss till Mösseberg i Falköping för rehab. 

Nya framseg idag. Tillsammans med min sjukgymnast gick vi utanför sjukhuset. Det var en stor utmaning  att gå ner för en backe och sedan upp igen. Jag bestämde mig också för att ta två våningar med via trappan vilket blev 40 trappsteg. Jag är mycket nöjd! Nu på kvällen blev det styrketräning, promenad i korridoren och cykling. 

   
 

Trevlig onsdag!  
 

Leave a Reply

