Träning 

Älsklingarna på besök idag. Emma tog med sig en kebabtallrik och jordgubbar. Gissa om jag var nöjd! Idag blev också första gången som vi kunde vara ensamma på 4 veckor. Det var så värdefullt att bara få ligga och hålla om varandra, kind mot kind. Vi har delat så mycket glädje och sorg det senaste året att det räcker för en hel livstid. 

Min fina Esther var inte på topp idag. En förkylning på gång kanske. Hon är så go och det har hänt nya saker från varje gång som vi ses. På ett sätt känns det lite jobbigt att inte kunna vara där som pappa för mina döttrar,men samtidigt har jag också kommit tillfreds med min livssituation. Den är vad den är och det är inte mycket som jag kan göra åt det. Däremot så försöker jag ta vara på varje dag och jobba med det som för mig framåt i tillfrisknandet.

   
     

Eftersom jag har restriktioner från läkaren vad gäller längre promenader så går jag på rummet varje 1-2timme. Det är 3 meter till dörren och fram och tillbaka från sängen så blir det det 6 meter. Jag upprepar sträckan 10 gånger. Utöver gå rakt fram så lägger jag också in sidoförflyttning och förflyttning i zick zack. Efter “promenaden” så gör jag tåhävningar 3*5. Tidigare kunde jag inte lyfta på hälarna, men nu klarar jag att göra halva tåhävningar. Träningen fortsätter med höga knälyft 3*5 och statisk knäböj (120grader) 3*10 sekunder. I sängen så gör jag höftlyft 3*7-10. Jag har också börjat göra höftlyft på ett ben och den andra benet utsträckt rakt ut. Det var inte länge sedan som jag inte kunde få upp rumpan eller benen från sängen överhuvudtaget. Jag var en riktig madrass slav. Känslan av att kunna ta sig på och av detta elände är bara så skönt. För att aktivera musklerna som för benen utåt från mitten ( abduktorerna) så ligger jag ner och gör benlyft från sidoläge. Värt att tillägga är att jag inte behöver något gåbord längre. Jag kan hålla balansen själv, vilket också är det primär syftet med min träning, att bygga upp motorik och koordination.Möjligen om jag skulle gå längre sträckor så kan gåbordet vara lämpligt. Förhoppningsvis får jag pröva mina förmågor imorgon när sjukgymnasten kommer. Nu kan kanske det finns någon som funderar på hur ansträngande det är för mig att t ex gå. Om jag går 100m så är mina ben slut och jag har en puls 80-90% av maxpuls motsvarande en subjektiv skattning på Mycket ansträngande. Det är mina förutsättningar som jag tränar utifrån idag. 

  
För överkroppen så har jag tidigare kört med hantlar, men sedan jag kom till reumatologen så har jag inte hunnit inrätta några rutiner för den typ av träning. Dock så kör jag statistk träning där jag håller armar rakt ut från sidan och framåt samtidigt som jag klämmer ihop två bollar. Detta för att träna upp greppstyrka och uthållighet i armarna och händer, samt för bålmuskulaturen som aktiveras när jag måste hålla kroppen rak. 

  
Trevlig söndag! 

Leave a Reply

