93m och blöja

Det blev inga nya drenage istället fick jag åka direkt till reumatologerna för vidare utredning och rehabilitering. Och vet ni vad? Jag har fått ett eget rum med en väldigt fin utsikt. Så kul det känns att ta emot besök nu. På IVA är man aldrig själv utan ständigt övervakad av personal. Björn , en av mina läkare på reumatologen, hade inte förväntat sig att jag skulle vara så pigg med tanke på vad han läst i journalen från KSS och Karolinska. Det är sånna kommentarer som ger mig energi och styrka att våga ta en dag i taget och göra mitt bästa. 

     
Igår klarade jag att gå 93 m utan syrgas!  Benen var helt slut efter den färden, men jag fixade det! Idag gick jag 105 m , dock med 2 litet syrgas eftersom min syresättning har sjunkit av någon oklar anledning. Röntgen visade ingen utvidgning av luftspalten dvs luft utanför lungan. Det är positivt. Imorgon blir det en ny typ av röntgen, en blandning skicktröntgen och vanlig slätröntgen om jag har förstått det hela rätt. På morgonen bad jag sjuksköterskan att lägga kläder på en stol en bit ifrån sängen. 

Detta för att jag skulle träna på att hämta kläderna och sen ta på mig dem. Efter påklädning så bäddade jag sängen och tvättade av vid handfatet. Hela processen med att ta på sig kläder, bädda och tvätta mig var var minst sagt mödosamt, men jag gjorde det och det gav mig ett tillskott på + kontot. 

  
Det är i det lilla som jag hittar mina delmål nu. Som exempel så har jag blivit tvungen att använda blöja eller bäcken när jag ska sköta magen eftersom jag varit så bunden till sängen. Låter säker märkligt för en utomstående att en man på 34 år har blöja, men det är de alternativet som finns när man är så sjuk som jag är. Man är helt beroende av att ta hjälp ifrån andra och jag måste erkänna att man vänjer sig snabbt. Att må bättre och bli friskare är det enda som betyder något. Om det krävs att andra sköter min hygien för att detta ska vara möjligt så får det vara så.

  
När jag ska kissa så har man satt in en kateter som samlar upp allt urin. En kateter består av en lång slang som har en ballong i slutet. Ballongen och slangen förs upp via urinröret och in i urinblåsan där ballongen blåses upp för att ingen urin ska samla på det vanliga sättet. 

  
Ett av mina delmål har därför, som ni säkert räknat ut, varit att gå på toaletten själv igen och idag så uppnådde jag mitt delmål. Jag är super glad! Katetern är också väck så nu är det bara att tuta och köra. Dock kollar man att urinblåsan tömmer sig ordentligt fler gånger under dagen med hjälp av en Bludder som är en form av ultra ljud. Som jag skrivit tidigare så lämnas inget åt slumpen. Det är hängslen och livrem som gäller. 

  
Trevlig fredag ! 

2 responses to “93m och blöja

  1. Hej! Jag såg denna blogg för första gången igår och fick en liten chock när jag såg dig, trodde först inte att det var du.
    Hoppas du blir pigg och stark snart igen!! 🌷

Leave a Reply

